• Viktigt meddelande:

Viktigt meddelande till allmänheten i Södertälje i Södertälje kommun, Stockholms län. Det brinner i en industrilokal med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Stockholm.

Så här kan solen se ut i framtiden. Foto: Digitized Sky Survey

Forskarna jublar över upptäckt – stjärna som svällt som solen kommer svälla

Ett forskarteam jublar över sin upptäckt – en ovanligt detaljerad bild av en svullen jättestjärna som är några miljarder år äldre än vår sol. Och den fotograferade stjärnan är som en framtidsvision för vår sol – att bli gammal, svälla och svalna.

Med hjälp av moderna instrument vid Alma-teleskopet i Chile har ett forskarlag lett från Chalmers i Göteborg fått fram en ovanlig skarp bild av stjärnan W Hydrae i stjärnbilden Vattenormen (Hydra på latin).

Oväntat het gas i atmosfären

Forskarlaget har letts av Wouter Vlemmings vid Chalmers, och han säger att man riktat in sig på W Hydrae eftersom man vill veta så mycket som möjligt om stjärnors utveckling och kemi.

Den här jättestjärnan håller på att släppa ifrån sig atomer av tyngre grundämnen – till exempel kol och kväve – som sedan driver omkring tills de så småningom samlas på nytt och kan bilda nya stjärnor.

På stjärnans yta syns en ovanligt kompakt och ljusstark fläck, och det är enligt forskarna ett tecken på att det finns oväntat het gas i ett lager i stjärnans atmosfär.

Antingen pågick ett våldsamt utbrott när bilderna togs, eller så kan det kan vara fråga om kraftfulla chockvågor i atmosfären som gör att den blir hetare än väntat.

Stjärnan W Hydrae, som ligger 320 ljusår från jorden, har kommit ett par miljarder år längre i sitt liv än solen. Den lilla blåa ringen visar i samma skala storleken på jordens bana runt solen, sett snett ovanifrån. Foto: Alma (ESO/NAOJ/NRAO)/W. Vlemmings

Solen blir en vit dvärg

Men det är inte bara detaljerna som gör forskarna glada, utan också att vi här kan se vårt framtida öde: När vår egen sol blir lika gammal som W Hydrae kommer den också att svälla och bli ungefär som W Hydrae är idag.

W Hydrae är ett par miljarder år äldre än vår sol och har kommit längre i sin utveckling men är annars på många sätt lik solen, enligt forskarna.

Om några få miljarder år kommer även solen att bli gammal och svälla upp till en röd jätte.

Under en mycket långvarig process kommer solen att sluka de närmaste planeterna, inklusive jorden (som vid det laget kommer att ha varit helt obeboelig sedan mycket lång tid tillbaka).

När allt solens bränsle är slut kommer solen att kollapsa och bli en så kallad vit dvärg, mycket mindre än den är i dag.

Och stora mängder av solens material kommer att bidra till bildandet av nya stjärnor, och nya planetsystem, och i slutändan också kanske liv på någon planet.

Ungefär som W Hydrae gör nu.

Alma är världens kraftfullaste teleskop för studier av det svala universum. Dess många antenner observerar molekylär gas, stoft och damm, samt objekt i det avlägsna universum. Från dess plats i Atacama-öknen söker Alma efter svar på några av mänsklighetens största frågor om våra kosmiska ursprung och om byggstenarna till stjärnor, planeter, galaxer, och livet självt. Foto: D. Kordan/ESO