Så blir bajs till bioplast

Bakterier i avloppsvatten är naturliga bioplastfabriker. Spela videon för att se hur bakterieodlingar från avloppsvatten blir bioplast.

– De flesta tänker på avloppsvattnen som något som stinker och är dåligt, men vi använder det för att skapa användningsbara material, säger Kasra Khatami Mashhadi forskar på materialåtervinning på KTH.

Bajset som spolas ned i toaletten kan bli en plastförpackning. I avloppsverken renas spolvattnet och kvar blir slagg som kan skapas för att göra nya produkter. Bakterierna i slagget har nämligen en unik egenskap som forskare vill ta tillvara på.

– Avloppsvatten från hushåll och industrier kan vi använda för att producera bioplast med hjälp av våra goda vänner bakterierna, säger Kasra Khatami Mashhadi som forskar på hur bioplast produktion av avloppsvatten kan bli mer effektiv.

Idag återvinns slagg från avloppsverken ofta för att skapa biogas för bussar och gödsel till åkrar. Men på KTH undersöker Kasra Khatami Mashhadi hur bakterier från avloppsvatten kan bli mer effektiva i bioplastproduktionen. Bakterierna lagrar energi i form av kemikalier som forskarna kan utvinna för att omvandla till bioplast.

Kan ersätta fossil plast

Plast är ett material som används i oändliga variationer vars egenskaper kan anpassas för att passa en specifik produkt. Därför är plast väldigt användbart. Men nästan all plast tillverkas av fossil olja, och när plasten hamnar i naturen tar det lång tid för den att brytas ned. Dessutom kan mikroplasterna som bildas vara skadliga för miljön. Men bioplast gjort på organiskt material kan skapas av restprodukter så som avloppsvatten eller matavfall, och är mindre farliga för naturen.

– Det tar över 300 år för vanligt plast att brytas ned. Men bioplaster bryts ned i miljön på två månader och gör ingen skada för miljön, säger Kasra Khatami Mashhadi.

Tillgängligt över hela världen

Bioplast görs idag vanligen av bland annat sockerrör. Men genom att använda slaggprodukter kan man spara ytterligare resurser.

– Istället för att slänga bort slagget återvinner vi det och försöker få ut så mycket som möjligt från det. Det är både billigt material och finns i stora mängder över hela världen.

Bioplasten kan användas för att producera allt ifrån förpackningar till medicinska material. Än så länge är produceras bioplast på detta sätt bara i liten skala men Kasra Khatami Mashhadi tror att vi snart kan se produktionen även i större skala.

Spela videon för att se Kasra visa hur han tillverkar bioplast av bakterier i avloppet i sitt labb.

Det här är bioplast

Bioplast är en typ av plast som är baserat på antingen organiskt material eller fossilt material som kan brytas ner i naturen. Utvecklingen av bioplast går snabbt framåt som ses som ett miljövänligare alternativ till plast tillverkat på fossila bränslen.

Exempel på på bioplast är förpackningar,  engångsbestick och andra konsumtionsprodukter och byggnadsmaterial.

Källa: European Bioplastics