Jorden i genomskärning. Till vänster illustreras den inre och yttre kärnan. Till höger illustreras rörelserna runt dem. Foto: Wikimedia commons/Livermore et al.

Så förflyttar sig jordens magnetfält

En ny modell av jordens inre kan hjälpa forskarna att förutsäga hur jordens magnetfält förflyttar sig.

Forskare vid University of Leeds har testat en ny modell av jordens inre och fått resultat med hundra gånger större noggrannhet än tidigare.

– Den skalan gör att man har kunnat se drivkrafterna i jordens inre och yttre kärna, säger Laust Börsting Pedersen professor vid Institutionen för geovetenskaper vid Uppsala universitet.

Åt motsatt håll

Modellen visar hur jordens magnetfält vrider den inre fasta kärnan mot öster och får den att snurra fortare än jorden. Samtidigt vrids den yttre flytande kärnan åt motsatt håll och bidrar till att magnetfältet förflyttar sig.

– Jag tycker att det viktigaste är att vi har kunnat länka två ganska oberoende iakttagelser av jordens inre: den superroterande inre kärnan och hur den yttre kärnan driver magnetfältet västerut, säger Phil Livermore vid University of Leeds.

Livet på jorden

Jordens magnetfält uppstår genom rörelser på grund av temperaturskillnader i den yttre kärnan. Att det driver mot väster har varit känt sedan 1600-talet. Forskarna tror att det under de senaste 3000 åren har varierat i vilken riktning magnetfältet förflyttar sig. Enligt modellen har den inre kärnan då också bytt riktning.

– Om vi kan förstå mekanismerna för hur jordens inre rör sig skulle man kunna förutsäga när jordens magnetfält vänder sig. Det är väsentligt eftersom det kan påverka livet på jorden, säger Laust Börsting Pedersen.

Som flytande löv

Han tillägger att det ännu inte finns datorer som klarar den beräkningen och att ingen vet säkert vad som faktiskt händer om jordens magnetfält vänder. Hur magnetfältet ser ut och hur det förflyttar sig kan dock mätas ganska exakt med hjälp av satelliter.

– Vi kan inte åka till jordens kärna, så mycket av det vi lär oss är slutsatser snarare än direkta observationer. Att magnetfältet driver västerut kan vi i nuläget se genom att titta på hur fläckar av det rör sig. Vi tror att de är fastfrusna i den flytande yttre kärnan och deras rörelser visar oss flödesmönstret på samma sätt som flytande löv visar hur ett vattendrag strömmar, säger Phil Livermore.

Studien publiceras i dag i Proceedings of the National Acadamy of Science, PNAS.