Foto: Tufts University/Kevin Jiang

Så minns du bättre under stress

Publicerad

Forskning har länge visat att vi har svårare att minnas saker om vi är stressade. Men nu visar en amerikansk forskargrupp att detta går att komma runt – med hjälp av så kallad minnesåterhämtning.

120 stycken försökspersoner fick i uppdrag att studera 30 ord eller 30 bilder. Därefter fick hälften av personerna möjlighet att studera bilderna på nytt medan den andra hälften fick i uppgift att försöka minnas bilderna utan att titta igen. De fick, så att säga, ”återhämta” sina minnen.

Dagen efter delade man upp alla personer i fyra olika grupper. Två av grupperna – en grupp ”minnesåterhämtare” och en grupp som hade studerat bilderna en extra gång – blev utsatta för olika typer av stressmoment. Bland annat skulle de ställa sig upp inför personer i gruppen och ge svar på olika huvudräkningsuppgifter de fick. De andra två grupperna fick helt enkelt försöka minnas så mycket som möjligt av de ord och bilder de hade lärt sig dagen innan.

Det visade sig att de personer som fått i uppgift att återhämta sina minnen direkt efter övningen mindes ord och bilder betydligt bättre än de som enbart repeterat bilderna och orden.

Människor är generellt är dåliga på att minnas saker under stress. Forskarna misstänker att det beror på att stresshormoner hämmar hjärnan att återkalla minnena från hippocampus, den delen av hjärnan där mycket av minnena lagras.

Men när man får chans att bearbeta information man just har lärt sig genom att genast försöka minnas det, bildas det fler kopplingar än vanligt, och man får lättare att hämta informationen.

Kan bli viktigt för inlärning

Forskarna tror att resultaten skulle kunna få direkta tillämpningar i till exempel i skolan. Att försöka minnas direkt efter man har pluggat in något kan underlätta för elever som lätt kan bli stressade inför olika typer av test. Det tror även Torkel Klingberg, professor i neurovetenskap vid Karolinska Institutet, som inte deltagit i studien.

– Det är ju en ganska rolig artikel i och med att den är direkt överförbar till lärande i praktiken. Ett bra exempel på hur experimentella studier kan visa oss bättre sätt att lära, säger Torkel Klingberg, professor i neurovetenskap vid Karolinska Institutet.

Referens: Amy M. Smith et al. Retrieval practice protects memory against acute stress. Science, 2016. DOI: 10.1126/science.aah5067

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.