Möt spindeln Kim som ska bidra till robotforskningen. Foto: Girupakaran Sivalingam, Bill Crowther & Mostafa Nabawy/The University of Manchester

Se den hoppande spindeln som ska lära forskarna utveckla smidigare robotar

Forskare har låtit en spindel hoppa i ett laboratorium och filmat de fascinerande hoppen med avancerade kameror. Det gjorde de för att lära sig utveckla smidigare robotar.

Entomologer och robotforskare har gått samman i en ny studie, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature Scientific Reports. Spindeln som de studerat har döpts till Kim och är av arten Phidippus regius.

Kim ingår i familjen hoppspindlar och de gör skäl för sitt namn. Hoppspindlar kan nämligen hoppa så långt som sex gånger sin egen längd från ett stillastående läge. Det bästa en människa kan åstadkomma är en och en halv gånger sin egen längd.

Utveckla robotar

Forskarna ville studera Kims hoppteknik för att med den kunskapen sen kunna utveckla smidigare robotar. Spindeln fick därför hoppa olika långt och högt mellan två plattformar i laboratoriet medan forskarna filmade hoppen med avancerade kameror.

De lärde spindeln att hoppa i laboratoriet genom att först förflytta den mellan de två plattformarna tills Kim förstod sin uppgift och började hoppa självmant.

”Det är häftigt”

Forskarna själva menar att det är första gången man så detaljerat fångat en spindels hopp och har kunnat analysera hur de går till beroende på olika distanser och höjder.

– Vårt fokus i studien är på den enastående kapaciteten de här spindlarna visar när de hoppar. Det är häftigt, och om vi kan förstå biomekaniken bakom det här kan vi använda den kunskapen inom andra forskningsområden, säger Mostafa Nabawy, en av forskarna bakom studien vid Universitetet i Manchester, i ett uttalande.