Det finns 600 miljoner tamkatter på jorden. Antalet kattbilder på Internet lär vara många gånger fler än så. Foto: TT

Skillnaden mellan tama och vilda katter hittad

Det som skiljer tamkatter från deras vilda förfäder är tre uppsättningar gener, som forskare nu har identifierat.

Genom att jämföra tama och vilda katters gener har forskare hittat tre gengrupper hos tamkatter som skiljer dem från vildkatter.

Forskarna tror att dessa tre gengrupper styr de förändringar i kattens temperament som gjort att de gått från vilda jägare till något mindre vilda – och mer kelsjuka – missar. För tamkatten har det nämligen varit fördelaktigt att inte vara överdrivet aggressiva, ha ett mer utvecklat minne och förstå hur de ska bete sig för att få belöningar.

Vilken del av gengrupperna som kodar för vilka av dessa beteenden är dock ännu oklart.

I studien resonerar forskarna att eftersom människor och katter delar många sjukdomar, kan det vara av nytta att reda ut exakt hur dessa gener fungerar, i syfte att ta fram nya behandlingar även för människor.

De tidigaste arkeologiska fynden som tyder på att man hade tamkatter är 9.500 år gamla och kommer från Cypern, men de flesta av de 600 miljoner tamkatter som i dag finns i hus och hem över hela världen kommer från tama kattraser som uppstod för 150 år sedan. Då tog trenden att hålla katter som husdjur fart, både som sällskap och jagare av möss och råttor.

Studien publiceras i veckans utgåva av tidskriften PNAS.