Jocelyn Bell Burnell var den första att upptäcka pulsarer, neutronstjärnor som roterar. Foto: NASA & Wikimedia commons

Snuvades på Nobelpriset – nu får hon ett annat prestigefullt pris

Jocelyn Bell Burnell är kvinnan som upptäckte pulsarer, roterande neutronstjärnor. Upptäckten belönades med Nobelpris i fysik – men inte till henne. Nu har hon vunnit ett annat prestigefullt pris och skänker pengarna till kvinnor och andra minoriteter inom fysiken.

En av Storbritanniens ledande astrofysiker heter Jocelyn Bell Burnell. Det är också henne man ofta pratar om i Nobelpristider då hon är det mest kända exemplet på en kvinna som inte blivit belönad som hon borde.

Det var Jocelyn Bell Burnell som upptäckte den första pulsaren år 1967. På Cambridgeuniversitetet i Storbritannien hade hon varit med och byggt ett radioteleskop för att observera och analysera radiovågor.

Nobelpriset 2018

Motarbetades

Vid den här tiden var Jocelyn Bell Burnell doktorand vid Cambridgeuniversitet. Under analyserna upptäckte hon en svag och ovanlig signal, pulser av radiovågor.

Hon framförde upptäckten till sin handledare Antony Hewish men han avvisade resultaten och menade att det var betydelselöst brus. Vid den här tiden var de astronomiska verktygen känsligare för störningar från omgivningen.

Gav sig inte

Men Jocelyn Bell Burnell var övertygad om att hon upptäckt ett nytt fenomen och gav sig inte. För att kunna övertyga sin handledare samlade hon på sig fler observationer och lyckades fånga liknande signaler.

Vid den här tiden visste man inte vad som orsakade signalerna, men idag vet vi att pulsarer är roterande neutronstjärnor. När neutronstjärnor roterar släpper de ut radiovågor, vilka Jocelyn Bell Burnell var först med att fånga upp.

Nobelpris – men inte till henne

År 1974 belönades upptäckten med Nobelpriset i fysik, men det gick inte till henne utan hennes manliga kollegor. Handledaren Antony Hewish och hans kollega Martin Ryle fick dela på priset. Beslutet har väckt kritik men Jocelyn Bell Burnell verkar ha tagit det hela med ro.

– Jag känner att jag gjort väldigt bra ifrån mig utan ett Nobelpris. Om du får ett Nobelpris har du den där fantastiska veckan och sen ger det ingenting mer. Om du inte får Nobelpriset får du mycket annat. Nästan varje år har det varit en slags fest eftersom jag fått en annan utmärkelse. Det är mycket roligare, säger Jocelyn Bell Burnell till The Guardian.

Stöttar kvinnliga forskare

Nu belönas hon istället för sin upptäckt av pulsarer och för ett inspirerande ledarskap med världens största vetenskapspris sett i prispengar, the Breakthrough prize. Hon vinner tre miljoner dollar som hon planerar att skänka bort i en fond för kvinnor och andra minoriteter inom fysiken.

– Att öka mångfalden inom fysiken kan leda till alla möjliga bra saker, säger Jocelyn Bell Burnell till The Guardian.

Nobelpriset 2018