Foto: Scanpix

Ställ om kroppens klocka – slipp diabetes

Forskare har hittat ett preparat som kan ställa om kroppens inbyggda klocka. Det kan ge oss en ny medicin mot diabetes.

Vår dygnsrytm styrs av en inre biologisk klocka. Den sitter inne i hjärnan, strax ovanför den så kallade synnervskorsningen. Den här inbyggda biologiska klockan är en av de mest kartlagda delarna av kroppens gener. Samtidigt har man hittills inte hittat ett sätt att styra den biologiska klockan.

Men nu har en grupp amerikanska och japanska forskare för första gången hittat en substans som kan användas för att styra den här inbyggda klockan i kroppen.

När du dricker kaffe så håller du dig vaken, men kroppens klocka säger egentligen åt dig att sova.

–Kaffe gör inte att kroppens klocka ställs om på något vis, det gör bara att du håller dig vaken, säger Torbjörn Åkerstedt.

Med det här preparatet skulle man åtminstone teoretiskt i stället kunna ställa om själva den biologiska kroppsklockan.

Morgonmänniska kan bli kvällsmänniska

Den nyupptäckta substansen kan användas för att bromsa, skynda på eller stabilisera vår dygnsrytm. En morgonmänniska ska till exempel genom att ta en ny medicin kunna ställa om sig till kvällsmänniska.

Men de amerikanska och japanska forskarna upptäckte också att den nya substansen kan bli en medicin mot diabetes. När hjärnan utsätts för den nya medicinen så säger nämligen hjärnan i sin tur åt levern att bromsa upp utsöndringen av blodsocker i blodet.

–Vad den här molekylen gör det är att den påverkar en av klockgenerna så att klockan går lite långsammare. Vilket innebär att dygnet blir lite längre. Och det är ju intressant i sig. Men sen visar det sig också att den här klockgenen, den påverkar också leverns tillverkningen av glukos, blodsocker. Man skulle kunna sänka kroppens egen blodsockertillverkning.

Det innebär till exempel att skiftarbetare som jobbar nattetid stör kroppens inbyggda dygnsrytm. Problemet med det är att risken för sjukdomar som diabetes och hjärt-kärl-sjukdomar ökar dramatiskt.

–Man kan säga att risken för sjukdomarna ökar med ungefär 100 procent, alltså en dubbelt så stor risk, för dem som drabbas av den här typen av sömnstörningar, säger Torbjörn Åkerstedt.

Kan hjälpa skiftarbetare

Det nya preparatet kan också göra kroppens klocka mer stabil. Så att alla delar av kroppen så att säga vaknar samtidigt, och vilar samtidigt. Det ska kunna hjälpa skiftarbetare och folk med sömnstörningar, menar forskarna.

Än så länge är det fråga om grundforskning, men nu börjar försöken att omvandla upptäckten till en helt ny medicin mot typ2-diabetes.

–Jag är rätt övertygad om att den här gruppen sedan flera månader tillbaka håller på att behandla diabetesbenägna möss med den här molekylen.