Foto: Christine Olsson/TT

Stress under graviditet kan påverka fostrets tarmbakterier

Avkomma från gravida möss som har utsatts för stress under graviditeten, uppvisar själva stressbeteende och har svårigheter vid vissa typer av inlärning. Forskarna pekar på att det kan bero på förändringar i tarmbakterierna hos mamman som förs över till fostret.

Studien undersökte gravida möss som utsattes för stress. Stressen resulterade i förändringar av bakterier i tarmarna och moderkakan hos både mamman och avkomman. De möss vars mammor var stressade, presterade sämre på ett hälsotest där ångest och stress mättes, jämfört med de möss vars mammor inte var stressade.

– Dessa möss hade mer ångest, tillbringade mer tid i mörka, avlägsna utrymmen och visade på svårigheter vid vissa typer av inlärning, även fast de inte var stressade efter födseln, säger Tamar Gur, psykiatriker vid Ohio State Wexner Medical Center Institute for Behavioral medicine, och en av forskarna bakom studien.

Tarmbakterier påverkar hälsan

Läkare och forskare har på senare tid börjat förstå att naturliga bakterier i kroppen spelar stor roll för kroppens hälsa, enligt Tamar Gur. Tidigare studier har påvisat att det finns kopplingar mellan moderlig stress och senare mental hälsa och beteendeproblem hos avkomman i både människor och djur.

– Vi förstår redan att stress innan födseln kan vara dåligt för avkomman, men frågan är varför, säger Tamar Gur.

Enligt Tamar Gur så beror arvet av den gravida mammans stress på en process som sker i ett tidigt stadium hos ett foster. Mikroorganismer från mammans mag- och tarmsystem är bland de första att kolonisera sig i fostret i början av en graviditet.

Eftersom både avkommans och mammans tarmbakterier förändras på grund av mammans stress, förklarar det hur och varför stress kan etablera sig hos ett foster innan födseln och kvarstå ända upp till vuxen ålder.

–  Ja, det verkar rimligt med ett samband. Frågan är vad det beror på, det kan nog finnas olika förklaringar, säger Mikael Norman, professor i pediatrik vid Karolinska Institutet.

Tamar Gur påpekar att resultaten visar på vikten av att prata om betydelsen av mental hälsa.