Spela videon för att höra mer om det unika fyndet Foto: Nasa/JPL- Caltech

”Svenskt” grundämne hittat på hittills varmaste uppmätta planeten

På exoplaneten KELT-9 b har det tunga grundämnet terbium upptäckts. Det är en sällsynt metall som aldrig tidigare hittats i en exoplanets atmosfär.

­­ – Jag var lyckligast i världen när upptäckten gjordes, säger Nicholas Borsato, astronom vid Lunds universitet.

KELT-9 b kretsar kring sin avlägsna stjärna cirka 670 ljusår från jorden och har en medeltemperatur på hisnande 4 000 grader. I studien, som är ledd av forskare från Lunds universitet, har man nu gjort upptäckter kring den heta himlakroppen.

– Att hitta tunga grundämnen som terbium kan hjälpa oss att avgöra en exoplanets ålder och hur den har bildats, säger Nicholas Borsato.

Nya möjligheter

Forskarna bakom studien har dessutom lyckats utveckla en ny mätmetod som öppnar för nya möjligheter att få fram mer detaljerad kunskap om andra exoplaneters atmosfärer.

– Den nya tekniken hjälper oss att komma närmre svaret om en planet skulle kunna vara beboelig, säger Nicholas Borsato.

Grundämnet terbium upptäcktes av den svenska kemisten Carl Gustaf Mosander år 1843 i Ytterby gruva. Ämnet är mycket ovanligt att hitta i naturen.

Detta är en exoplanet

En exoplanet är en planet som kretsar kring en annan stjärna än solen. Över 5000 exoplaneter har hittills hittats.

Källa: NE, Nasa