Tänker du fly eller slåss? Ditt skelett bestämmer

Skelettet har inte endast en stödjande och skyddande funktion i kroppen. Den kan även bilda ett hormon som en reaktion på stressiga eller hotfulla situationer, visar ny forskning.

Har du någon gång känt dig så stressad att du vill fly eller till och med slåss? Tidigare har man trott att den känslan orsakades av stresshormonet adrenalin. Men nu visar forskning på Columbia University i USA, att skelettet faktiskt har en viktigare roll i kroppens reaktion på stress än adrenalin.

Förutom att evolutionärt ha utvecklats som ett bärande stöd för kroppen och som hjälp vid rörelse, kan skelettet alltså hjälpa kroppen att reagera i en situation som känns hotfull eller stressande.

Människor testades

Först undersökte forskarna hur möss reagerade på stress. Det visade sig att då att osteocalcin, ett slags hormon som bara finns i vårt skelett, utsöndrades i blodet. Sedan testades människor genom att de fick hålla en presentation eller utföra ett prov. Då reagerade de på samma sätt.

Osteocalcin-nivån ökade i blodet på bara några minuter efter att de utsatts för stress. Precis som med adrenalin ökade hjärtslagen, andningen och sockret i blodet. Men osteocalcin visade sig vara avgörande för att sätta igång en stressreaktion och inte adrenalin.

Skelettet inte bara kalk

– Studien är väldigt intressant och visar på en ny roll för osteocalcin. Den visar att skelett och muskler spelar stor roll för många processer i kroppen säger Jorge Ruas, forskare i molekylär och cellulär arbetsfysiologi vid Karolinska Institutet.

En av forskarna bakom studien, Gérard Karsenty, professor i genetik vid Columbia University menar att vi länge sett vårt skelett som enbart en slags ”rör av kalk”.

– Men man ser på ben som något som utvecklats för att skydda organismer från fara: skallen skyddar hjärnan, skelettet tillåter oss att fly från rovdjur och till och med benen i örat larmar oss för fara. Då börjar osteocalcinets funktion bli förståeligt.

Studien publicerades i Cell Metabolism.