Foto: Malin Rudblom/AP

Tarmbakterier avgör vad du ska äta

Har du svårt att gå ner i vikt trots oändliga dietkurer? Då är det är inte ditt fel utan det kan bero på dina magbakterier. Det hävdar en grupp svenska forskare som undersökt samspelet mellan tarmfloran och kost.

Det kommer allt fler studier som visar att vår tarmflora kan påverka vår hälsa. Vad vi äter spelar roll för balansen hos våra tarmbakterier, som i sin tur påverkar vårt hälsotillstånd.

Tidigare studier har visat att en felaktig balans bland våra tarmbakterier kan ligga bakom välfärdssjukdomar som typ-2 diabetes och hjärtkärlsjukdomar.

Nu kommer en ny studie från Sahlgrenska akademin som visar att tarmflora även kan förklara varför vissa personer svarar bättre på vissa dieter än andra och att kostråd borde baseras på vilka tarmbakterier vi har.

– För tio år sedan var det ingen som brydde sig men nu har även allmänheten har fått upp intresset för tarmkultur. Vi börjar se en direkt koppling mellan tarmflora och vissa livsstilssjukdomar, som typ-2 diabetes, hos människor, säger Fredrik Bäckhed som är professor vid Sahlgrenska akademin och författare till studien.

Individanpassad vård

Livsstilssjukdomar som till exempel fetma och typ-2 diabetes blir allt vanligare och ett allt större problem. För att möta det växande problemet med välfärdssjukdomar kommer behandlingen behöva anpassas till varje enskild person. Det tror forskarna bakom den nya studien från Sahlgrenska.

– Om man ska behandla någon i framtiden så kanske man måste ta hänsyn av vilka tarmbakterier en person har och vad den personen äter. Eller så kan man ge råd om en viss kost och förstärka effekten av den dieten genom att ge personen rätt bakterier, säger Fredrik Bäckhed.

Förde över tarmbakterier till möss

I studien, som publiceras i tidskriften Cell metabolism, lät forskarna 39 personer äta fiberrikt bröd som innehöll kornkärnor under tre dagar. Efter ett kort uppehåll fick personerna sedan äta bröd bakat på vitt vetemjöl i ytterligare tre dagar.

Det visade sig att endast personer som hade en ökad mängd av en viss grupp av bakterier, Prevotella, svarade väl på dieten. Personerna hade en mer jämn blodsockernivå och undvek höga nivåer eller en obalans i blodsockernivåer vilket har en negativ effekt på hälsan.

För att vara helt säker på att det var tarmfloran som låg bakom de positiva effekterna av dieten förde forskarna över en del av tarmfloran till möss som växt upp i en bakteriefri miljö. Resultatet visade sig vara desamma hos möss som hos människor. Endast de möss som fått Prevotellabakterier svarade väl på fiberdieten och kunde se de goda effekterna med låga blodsockernivåer.

Bakterier som kosttillskott

Forskarna bakom den aktuella studien ser nu över möjligheten att tillverka kosttillskott med goda tarmbakterier för att behandla välfärdssjukdomar. Men än så länge krävs det ytterligare forskning innan ett sådant preparat finns på marknaden.  Till dess kan vi alla fall påverka balansen i vår tarmflora genom att vara noga med vad vi äter. Fiberrik kost med kornkärnor ökar halten av Prevotellabakterier som i sig förbättrar blodsockerkontrollen.

–  Det är en kort studie men det visar också att man kanske inte behöver ändra tarmfloran helt och hållet.  Istället kan man ändra funktionen på tarmfloran. Man skruvar upp de goda bakterierna genom att man ger dem den mat som de gillar.

Referens:

Kovatcheva-Datchary et al. “Dietary fiber-induced improvement in glucose metabolism is associated with increased abundance of Prevotella”. Cell Metabolism (5/11-2015)