Här letar forskarna efter maskhål

Universums maskhål är naturens egna tidsmaskiner. Men finns de på riktigt, och hur ska vi i så fall hitta dem? Ryska fysiker letar sedan många år efter maskhål med ett rymdbaserat teleskop.

Många fysiker anser att fysikens lagar tillåter att vi reser i tiden. Vi har bara inte kommit på hur vi ska göra.

– Jag tror det finns en möjlighet att vi kommer att kunna resa tillbaka i tiden, säger Neil Turok som är professor i teoretisk fysik vid Perimeter Institute i Waterloo, Kanada.

Och om vi skulle resa i tiden, är maskhål en stark kandidat för att lyckas. Vad är då ett maskhål? Det anses vara förvillande likt ett svart hål. Men till skillnad från ett svart hål så har det två öppningar, en som man reser in i och en som man kommer ut ur.

Söker med radioteleskop

Just nu letar ryska fysiker efter maskhål med hjälp av det rymdbaserade radioteleskopet RadioAstron. De gör det genom att leta efter en viss sorts materia.

– Det finns teorier om att maskhål kan kasta ur sig gas, stoft, ja till och med stjärnor, säger Nikolaj Kardasjev, professor i astrofysik vid ryska Vetenskapsakademien.

– Och om vi ser något ovanligt, en märklig gas eller stoft, som vi inte förväntar oss att se vid ett svart hål, då kan det snarare vara ett maskhål, säger fysikkollegan Jurij Kolvaljov.

Se till att passagen hålls öppen

Men om den första utmaningen är att hitta universums maskhål, är den andra utmaningen att praktiskt kunna använda dem. Maskhålen anses vara instabila och kollapsar väldigt lätt.

– Maskhål skulle kunna vara ett sätt att resa i tiden, men teoretiskt sett måste vi komma på hur vi ska hålla öppningen öppen så länge att vi hinner resa igenom det, säger Tamara Davies som är professor i teoretisk fysik vid University of Queensland i Australien.

Så, om vi till slut hittar maskhålen och vi har upptäckt en typ av mystisk, exotisk materia som gör dem stabila, var ska vi då resa? Ja frågan är om vi ens kan ta reda på var maskhålen leder oss. Vi skulle kunna landa var som helst i hela universum, och när som helst. Kanske i en tid då stjärnorna inte ens har tänts.

Se mer om tidsresor och maskhål i Vetenskapens Värld 17 december 20.00 i SVT2 eller SVT Play.

Detta är ett maskhål

Idén bygger på Albert Einsteins allmänna relativitetsteori som publicerades redan 1915. Han visade att tid och rum är så tätt förknippade med varandra att de inte kan skiljas åt. Vi lever i en väv bestående av rumtid som sträcker sig över hela universum. Rumtiden kröks nära tunga kroppar och får tiden att gå långsammare där. Rymdtiden kan krökas och knycklas ihop. Så, tänk om det skulle kunna finnas naturliga genvägar i rumtiden, som gör att vi snabbt både kan ta oss till en mycket avlägsen plats i universum – och till en annan tid? Det skulle i så fall vara ett maskhål.