Se Nobelhistorikern Gustav Källstrand lista de tre mest intressanta Nobelprisen. Professorn Agnes Wold tycker att årets pristagare kvalar in på en sådan topplista. Foto: SVT, Fredrik Sandberg/TT, Adam Ihse/TT

Experter: Årets medicinpris är ett av de bästa

Nobelpriset till Svante Pääbo kvalar in bland de tre viktigaste upptäckterna i fysiologi, anser professor Agnes Wold. Men hon är ändå besviken att det inte blev några kvinnor som belönades i år heller och hade hoppats på mRNA-vaccinupptäckarna.

– Det här är ett pris som kommer gå till historieböckerna, sa Sten Linnarsson som är professor vid Karolinska institutet när årets Nobelpris i medicin eller fysiologi presenterades.

Har han rätt? Jämför själv med tidigare medicinpris i videon. Så här tycker två fristående experter som inte valt ut årets pristagare.

Får vänta ett år till på kvinnlig medicinpristagare

– Det är ett roligt pris som sätter in människan på sin rätta biologiska plats bland de andra djuren och visar att evolutionen ständigt pågår anser Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet.

– Inom ämnet fysiologi är det här en av de tre viktigaste upptäckterna som fått Nobelpris, men det är tråkigt att de inte kunde samla sig och ge ett pris till fler kvinnor. De har sjabblat kring detta så länge, men jag får väl vänta ett år till på att ungerskan Katalin Karikó får pris för sin upptäckt som banade väg för de mRNA-vaccin som gjort att vi snart är ute ur covid-pandemin, avslutar Agnes Wold.

Kanske kan mRNA-vaccin istället få årets kemipris spår flera bedömare.

Pris till vad som gör oss människor unika

Nobelhistorikern Gustav Källstrand, programansvarig på Nobelprismuseet, håller med Agnes Wold om att årets pris skulle kunna kvala in som topp tre Nobelpris i medicin eller fysiologi sedan priset började delas ut 1901.

– Mänsklig evolution är ett helt nytt fält som inte fått ett Nobelpris tidigare och förklarar vad som gör oss människor unika. Varför är vi den enda homo-arten kvar trots att vi inte verkade skilja oss så mycket genetiskt från tidigare förmänniskor?, säger Gustav Källstrand.

– I sin bok ”Neandertalmänniskan – på spaning efter försvunna gener” skriver Svante Pääbo själv bra om sin forskning. De som tvivlar på att vi härstammar från apor kan själva övertyga sig om att det ligger enormt mycket arbete bakom hans kartläggningar, det är inte snutet ur näsan. Då blir det också tydligt varför det är ovetenskapligt att försöka bunta ihop människor i raser, avslutar Gustav Källstrand.