”Det kan bli så att de slår väldigt ojämlikt” Foto: NTB/TT

Vanliga myter om dieter och övervikt

Få områden attraherar så många självutnämnda experter som kost och hälsa. Men vad säger egentligen forskningen om några av de ”sanningar” som figurerar idag?

”Börja träna om du snabbt vill gå ner i vikt”

Nej, för en överviktig person är det svårt att förbränna tillräckligt många kalorier enbart genom träning för att det ska påverka vikten.  Det är betydligt mer effektivt att förändra kosten.

Se forskningssammanställning från Statens beredning för medicinsk utvärdering

”Det är bättre att aldrig prova en diet”

Nej, överviktiga som försökt gå ner i vikt i studier med olika typer av minskat matintag är friskare än överviktiga som inte gjort det. En sannolik förklaring är att även kortare perioder av minskad fetma för med sig hälsoeffekter.

Se forskning i British medical journal om hälsoeffekterna av viktminskning

”Det är omöjligt att påverka vikten – generna avgör helt hur tjock man blir”

Nej, visserligen har forskare identifierat flera genvarianter som förknippas med fetma och övervikt och vissa lider av ovanliga genetiska sjukdomar som ger dem problem att hålla vikten, men de allra flesta kan påverka sin vikt genom kosten. Alla har inte exakt samma förutsättningar, men genom att se över vad man äter kan man vanligtvis styra sitt BMI.

Se forskningssammanställning i Portland press om genernas betydelse för övervikt

”Fett är lika farligt oavsett var det sitter på kroppen”

Nej, fett kring buken är farligare än fett kring rumpa och lår. Forskning har visat att fett av den typen som är vanligt hos kvinnor, alltså lokaliserat på kroppens nedre del, förknippas med lägre risk för hjärt- och kärlsjukdom än bukfetma som är vanligt hos män.

Se Biomed Central  för sammanställning av forskningen om kroppssammansättningens betydelse

”Det är bättre att dricka vanlig läsk, än osötad eftersom sötningsmedel är så farliga”

Nej, läskkonsumtion är förknippat med såväl typ2 diabetes som fetma i flera stora studier. Forskare tror att just läsk är en av förklaringarna till den globala fetmaepidemin. Osötade drycker eller drycker sötade med sötningsmedel har inte samma negativa effekter.

Se forskning i Pub Med om läskkonsumtionens betydelse för övervikt och hälsoproblem