Världens största fågel någonsin

Fossilet efter vad som kan ha varit världens största flygande fågel, har identifierats. Kunde glidflyga kilometer efter kilometer utan att flaxa.

Urtidsfågeln Pelagornis sandersi  levde för 25 – 28 miljoner år sedan. Det vill säga efter dinosauriernas och före människornas tid på jorden. Den hade en vingbredd på 6 till 7,4 meter och var dubbelt så stor som största nu levande flygfågel, kungsalbatrossen, med sina 3,5 meter mellan vingspetsarna.

– Bara övre vingbenet är längre än hela min arm, säger paleontologen Dan Ksepka.

Dan Ksepka och hans forskarlag vill nu hitta svaret på varför fågelarten dog ut, och hur den kunde flyga trots sin storlek.

Långa smala vingar

Forskarna har matat in varenda detalj om fossilet för att i datorn beräkna om och i så fall hur P. sandersi kunde flyga.

Dan Ksepka menar att det inte råder några tvivel om att P. sandersi var en flygande fågel. Med sina gigantiska vingar och korta ben var den som gjord för luften men klumpig på land; alltför stor för att kunna lyfta stillastående från marken genom att flaxa med vingarna. Det troligaste är att den likt en skärmflygare utnyttjade höjder eller sprang nedför i jakt på uppvindar.

Kilometerlånga glidflygningar

Hur som lär P. sandersi ha varit en mästare på att glidflyga över öppet hav, kilometerlånga distanser utan ett enda vingtag. Seglande på vindar i timtal med några svep över vattenytan för att fånga fisk med den jättelika näbben.

Fossilet som påträffades 1983 vid byggandet av en flygplatsterminal nära Charleston i South Carolina, var synnerligen välbevarat. Skallen var helt intakt och näbben hade kvar sina tandliknande bentaggar i både över- och underkäke. ”Tänderna” tyder på att arten är en släkting till den utdöda fågelfamiljen pelagornithid.

Studien Flight performance of the largest volant bird publiceras i dag i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)

Utrotningshotade fåglar

Sedan år 1600 har cirka 90 fågelarter utrotats.

Av världens cirka 10 000 fågelarter är för närvarande 1 186 arter globalt hotade, vilket motsvarar 12 procent av världsfaunan.

Källa: Naturhistoriska riksmuseet.