Ny forskning: Vinterbad kan öka fettförbränning

Vinterbad som blivit en trend på senare år kan ha positiva effekter för hälsan – speciellt om man vill gå ned i vikt.

En av de första studierna som utvärderat vinterbadets effekt på kroppen har nu publicerats i Cell Reports. Forskarna bakom studien har undersökt vad som hände med en liten grupp män i Danmark som kombinerade bad i iskallt vatten med värmande bastu.

I studien deltog åtta unga och friska män som hade badat kallt och bastat varje vecka de senaste två åren. För att jämföra resultaten fanns det en kontrollgrupp med sju män som även de var unga och friska, men som inte brukade vinterbada

Brunt fett aktiverades av kyla

Forskarna upptäckte att vinterbadarna förbrukade mer energi och hade mindre fett på kroppen. Det bruna fettet i kroppen aktiverades hos vinterbadarna jämfört med kontrollgruppen som inte badade.

Det bruna fettet som reglerar kroppstemperaturen gör att kroppen bränner mer energi när det aktiveras. Och forskarna kunde mycket riktigt se att vinterbadarna brände fler kalorier än badkrukorna på land.

– Det forskarna ser hos vinterbadarna är att när de befinner sig i kontrollerad kyla så höjer de sin ämnesomsättning mer än kontrollgruppen och det består dels av värmeproduktionen i den bruna fettvävnaden, dessutom mest sannolikt från huttring, säger Barbara Cannon, professor emerita i fysiologi vid Stockholms universitet som har forskat om brunt fett i 50 år och som har läst studien.

Kan leda till viktnedgång

Regelbundna vinterbad i kombination med bastubad kan vara en strategi för att öka energiförbränningen, vilket kan leda till viktnedgång menar forskarna bakom studien. Men forskarna påpekar att det är oklart om det är vinterbadet som leder den ökade fettförbränningen eller om det finns andra orsaker. Studien är också liten, men ändå intressant enligt den expert SVT talat med.

– Det är en väldigt seriös studie med de bästa och mest moderna metoder som vi har. Trots det går det inte att dra slutsatser om vinterbad och bastubad är bra eller inte. Det fanns skillnader mellan männen som badade och de som inte gjorde det. Men om dessa skillnader fanns innan de började bada, och om de började vinterbada för att de hade en viss fysiologi, går inte att veta, säger Barbara Cannon.

Kan öka det bruna fettet

Bebisar och unga människor har gott om brunt fett, men efter 60 års ålder så försvinner det mer och mer. Men det går att öka det bruna fettet menar Barbara Cannon.

– Ja det går att öka det genom kyla, helt klart. Det kan man se i studier av både människor och försöksdjur. Men det fungerar bäst hos yngre personer och det är inte de som normalt har störst behov av det, utan det är främst äldre personer som börjat gå upp vikt. Men jag tror inte de är beredda att bli vinterbadare, tyvärr.