Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur folket på stan reagerar när de ser sig själva i det nya virala Tiktok-filtret. Foto: SVT

Här testas det virala skönhetsfiltret: ”Ser inte ut som jag”

Publicerad

Ett nytt skönhetsfilter har gått viralt på sociala medier – med ny, mer avancerad teknik. Samtidigt kritiseras det för att spä på utseendefixeringen hos användarna.

– Det spelar ingen roll om folk ser att det är ett filter eller inte, man påverkas negativt ändå, säger professor Lisa Thorell.

”Bold glamour”. Det är namnet på det senaste virala Tiktok-filtret som bland annat ger användarna slätare hy, fixade ögonbryn, markerade käkben och ett modelliknande ”glow”.

Den tekniska utformningen av filtret är också vassare än mycket av det vi har sett tidigare, där exempelvis en hand över ditt eget ansikte inte rubbar filtrets effekt.

”Otroligt realistiskt”

Men Lisa Thorell, professor vid avdelningen för neurovetenskap på Karolinska institutet, är kritisk.

– Det här filtret verkar vara så otroligt realistiskt. Tidigare har man sett att det är ett filter och förstått det. Samtidigt vet vi från forskning att det egentligen inte spelar någon roll om folk ser att det är ett filter eller inte, för man påverkas negativt ändå, säger hon till SVT Nyheter.

Hon menar att användandet av sociala medier kryper ner i åldrarna – och att det är ett problem.

– Egentligen ska man inte använda sociala medier förrän vid 13 års ålder, men det vet vi redan att väldigt många gör. I en rapport från Statens medieråd konstaterar man att ”13 är det nya 16” eftersom det nu är redan i 13-årsåldern som sociala medier används som mest. Användandet kryper ner i åldrarna mer och mer för varje år. Det får då fler negativa konsekvenser och barnen får en stor utseendefixering.

”Hittar nya fel”

Thorell säger att det hela tiden kommer nya trender för ungdomar på internet. Gruppen som oftast drabbas negativt är yngre tjejer.

– Unga tjejer zoomar in på vissa specifika kroppsdelar när de tagit en bild på sig själva, för att kolla att allting ser perfekt ut innan man lägger ut en bild. På liknade sätt zoomar de in på bilder av andra som de ser på sociala medier. Det blir en otrolig fixering på utseendet som inte alls är sund, säger hon och fortsätter:

– Många rapporterar att de hittat nya fel på sin kropp när de använt sociala medier.

I klippet ovan kan du se när SVT låter flera personer reagera på filtret och vad de ser.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.