Marie Grusell, medieforskare på Göteborgs universitet. Foto: JMG/TT

Forskaren: Behöver varken betyda eller leda till framgång

Publicerad

”Amerikansk forskning visar att politiker som var uppstickare och nya satsade på sociala medier för att nå ut eftersom de inte hade några etablerade kanaler. Det var samma sak för SD, ingen ville ta i dem med tång. Så de satsade på sociala medier”, säger medieforskaren Marie Grusell.

Spridning på sociala medier behöver varken betyda eller leda till framgång i opinionen, menar Marie Grusell, medieforskare på Göteborgs universitet.

Sverigedemokraterna har fler interaktioner på Facebook än övriga riksdagspartier tillsammans, sett till totalsiffrorna för de senaste sex månaderna och det senaste året.

Interaktioner leder enligt Facebook själva ofta till högre exponering i användarnas flöden. 

– Exponering kan påverka både i positiv och negativ riktning. Om jag inte gillar Sverigedemokraterna så kanske jag blir bekräftad i det när jag ser deras publiceringar. Vi förstärks i vår redan existerade ståndpunkt, säger Marie Grusell.

– Men för den som står och väger mellan olika alternativ och sedan ser deras budskap i sociala medier, då är det klart att det kan bli en viktig push.

Saknas forskning

Hon påpekar att det inte finns någon forskning som visar om och i så fall hur spridning på sociala medier påverkar opinionen och valresultat.  

– Jag skulle inte säga att sociala medier avgör hur vi röstar. Människan är en ganska trög varelse, vi bildar oss uppfattningar genom familj, vänner, jobbet, tidningar. Allt det blir en syntes, säger hon. 

– Fyra av tio personer har inte bestämt sig en månad före valet och det är dem som partierna kämpar om. Men det är inte så att man går från höger till vänster så tätt inpå, de flesta har någon form av uppfattning som de håller sig till.

Vad beror Sverigedemokraternas stora mängd interaktioner på?  

– Det är en samklang av många saker. Sverigedemokraterna har jobbat länge och systematiskt med sociala medier. Vi är också inne i en period då deras frågor har lyfts upp, det är saker som har legat och pyrt länge. Och det förstärks av fenomen som Trump och Brexit.   

Marie Grusell säger också att Sverigedemokraterna väldigt tidigt satsade hårt på sociala medier. 

– Amerikansk forskning visar att politiker som var uppstickare och nya satsade på sociala medier för att nå ut eftersom de inte hade några etablerade kanaler. Det var samma sak för SD, ingen ville ta i dem med tång. Så de satsade på sociala medier.  

Fotnot. Mätningen genomfördes 22 augusti. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Val 2018 - #dinröst

Mer i ämnet