Foto: TT/New York Times

Påverkanskampanj försökte plantera globala motsättningar

Publicerad

Facebook har identifierat och raderat hundratals falska konton och sidor, varav några härstammade från Iran och Ryssland.

Facebook har identifierat flera nya så kallade påverkanskampanjer. Företaget uppger att man har hittat och raderat 652 falska konton, sidor och grupper som försökt plantera desinformation och vilseleda människor. Det skriver New York Times.

Samtidigt meddelar Twitter att 284 konton har stängts av för koordinerad manipulation. Företaget uppger att många av de avstängda kontona har kopplingar till Iran.

I en exklusiv debattartikel på SVT Opinion, som avser att presentera hur företaget hanterar det svenska valet, uppger Facebook att man blockerar ”miljontals falska konton varje dag” och därmed stoppar deras spridning av desinformation.

Härstammade från Iran och Ryssland

Aktiviteten som nu avslöjats härstammade från Iran och Ryssland, menar Facebook. Till skillnad från tidigare påverkanskampanjer riktade sig de falska kontona, sidorna och grupperna den här gången mot människor i främst Latinamerika, Storbritannien och Mellanöstern.

Den globala omfattningen översteg rejält en liknande kampanj som avslöjades förra månaden.

Målen med de senaste kampanjerna verkar, enligt New York Times, likna tidigare påverkansförsök på Facebook, det vill säga att distribuera falska nyheter som kan orsaka förvirring bland människor och att ändra deras uppfattning i olika frågor.

En del av två olika kampanjer

”Vi tror att dessa sidor, grupper och konton var en del av två olika kampanjer”, säger Facenbooks vd Mark Zuckerberg i ett konferenssamtal som New York Times tagit del av.

”En kom från Iran, med band till statligt ägda medier. Den andra kom från en grupp som amerikanska regeringen och andra har kopplat till Ryssland. ”

Den operation som Facebook avslöjade förra månaden omfattade bland annat en sida som följdes av nästan 140 000 personer, som trodde att de engagerade sig mot rasism i USA.

I samtalet sa Zuckerberg också att Facebook, med tanke på hur många viktiga valrörelser som just nu pågår världen över, ser på den här typen av desinformation som ett globalt problem.

”Äkthet är en viktiga fråga och människor måste kunna lita på vad de ser och gör på Facebook”, säger Zuckerberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer