Anna Westberg (överst) och Lisa Gemmel (nederst). Samt Facebooks vd Mark Zuckerberg (vänster). Foto: Josefine Österman/Marcio Jose Sanchez/TT
Debattinlägg

”Facebook måste stoppa utländska annonsörer”

”Företaget har gjort en del saker för att motverka att plattformen används av mörka krafter som vill påverka vår demokrati och valrörelse. Det är självklart bra och förtjänar beröm. Vad som inte är bra är att deras insatser inte på långa vägar är nog”, skriver Anna Westberg och Lisa Gemmel.

Om debattörerna

Anna Westberg
kampanjchef, Skiftet
Lisa Gemmel
kampanjansvarig mot digital desinformation, Skiftet

Åsikterna i inlägget är debattörernas egna.

Det är mindre än en månad till valet och Facebook vill gärna berätta för svenska folket att de gör allt i sin makt för att stoppa påverkansoperationer och falska nyheter.

Visst är det bra att Facebook erkänner att deras plattform har problem och kan hota demokratin, men de väljer att inte berätta hur stora problemen är.

IT-jätten vill framhålla hur de jobbat i Frankrike, Tyskland och Italien inför valen där. De väljer dock att inte nämna hur Facebook stoppade utländska organisationer från att annonsera inför folkomröstningen om aborträtten på Irland.

Vi på Skiftet har krävt att Facebook gör samma sak inför det svenska valet, men än så länge har de inte agerat.

Företaget har gjort en del saker för att motverka att plattformen används av mörka krafter som vill påverka vår demokrati och valrörelse. Det är självklart bra och förtjänar beröm.

De har rensat ut stora mängder falska konton och skapat mer transparent kring vem som annonserar. Vad som inte inte är bra är att deras insatser inte på långa vägar är nog.

Facebook menar att de flesta som sprider ”fake news” gör det för att tjäna pengar på klick. Det kan säkert stämma och det är bra om företaget tar tag i dessa och stoppar deras möjlighet att annonsera.

Men det finns aktörer som inte har ekonomiska motiv, utan snarare ideologiska motiv

Facebook vill gärna att vi ska vara nöjda med att de gjort det möjligt att gå in på en Facebook-sida och se vilka annonser sidan har just nu. Såklart bra att det finns men det ger ingen överblick, visar inte hur de har annonserat förut, om du har sett annonsen eller vem som finansierar organisationen.

Till företagets försvar har de lanserat ett annonsarkiv över politiska annonser, tyvärr är detta arkiv i princip värdelöst eftersom det bara arkiverar annonser som setts av personer i USA och Brasilien.

Vad bör då Facebook göra inför valet för att säkra demokratin? Jo:

  • Stoppa annonser från utländska organisationer som vill påverka valet
  • Lansera plattformen som arkiverar annonser på den svenska marknaden
  • Inte acceptera annonser utan spårbar avsändare

Fram till dess har Skiftet-rörelsen gjort Facebooks jobb åt dem.

Annonskollen är ett projekt där hundratals nätaktivister laddar ned ett tillägg till sin webbläsare som sparar alla politiska annonser den användaren får. Skiftet ser sedan till att sammanställa och publicera datan för journalister, beslutsfattare och allmänheten.

Men det finns några vi helst av allt ska se resultaten och agera och det är Facebook själva.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.