Foto: SVT/TT/Intellecta

Två frågor dominerade valrörelsen på Facebook

Sjukvård och miljö är viktiga frågor för svenska folket. SVT:s siffror visar dock att dessa tog lite plats på Facebook under valrörelsen. SVT Opinion har tittat närmare på länkar som engagerade inför valet.

Miljöfrågan klättrade i väljarundersökningar under sensommaren, till synes på grund av sommarens bränder i skog och mark. På Facebook var valfrågan den femte mest engagerande, enligt data från SVT:s Facebook-karta. Dock inte på grund av några skogsbränder.

En av få artiklar som engagerat mer än snittet i Miljö/Klimat handlar om regeringens elcykelpremie och publicerades av Svensk Näringslivs nyhetstjänst Fplus.

”Växande fuskhärva med regeringens elcykelpremie” engagerade under hela valveckan, med förhållandevis höga siffror varje dag. Detta är visserligen inte unikt, däremot ytterst anmärkningsvärt.

”Anses vara kontroversiellt”

I ett debattinlägg skriver Emma Blom, vd på Social Industries, att det inte är den med störst engagemang som vinner val, snarare de som vet hur de ska att utnyttja Facebooks annonsverktyg på bästa sätt.

”Jag tror i alla fall att vi kan konstatera att likes och shares inte avgjorde det här valet heller”, skriver hon på SVT Opinion.

Störst genomslag i miljökategorin fick artikeln ”Lövins skyhöga flygnotor”; nyheten att klimatminister Isabella Lövin (MP) väljer business class när hon flyger, trots att Miljöpartiet gick till val på att göra det dyrare för vanliga resenärer att flyga.

Väljarnas viktigaste fråga inte i topp

Sjukvård, den fråga som enligt Novus är viktigast för väljarkåren, kommer först på femte plats, sett till mängden engagemang.

Landets ekonomi, som enligt väljarna är den sjunde viktigaste valfrågan, tar däremot plats tre när det gäller samtalet på Facebook. Delvis på grund av oegentligheter kring olika politikers resor.

Väljarnas nummer tre, Skola och utbildning, återfinns först på plats sex i SVT:s siffror.

Invandringsfrågan dominerade

Invandring-/integrationsfrågor samt Lag och ordning är de ämnen som har engagerat allra mest.

Det beror dels på att antalet länkar har varit anmärkningsvärt stort, dels på att ett antal enskilda nyheter har fått en stor mängd interaktioner.

Till exempel kan SVT:s avståndstagande från Jimmie Åkessons uttalande, att Socialdemokraterna i Sävsjö spred falska påståenden på arabiska samt en polisprotest för bättre arbetsvillkor nämnas.

Det är dessutom i kategorin Invandring/Integration som invandringskritiska alternativa medier har stort genomslag, vilket SVT tidigare rapporterat om.

Tre miljoner kommentarer på tre veckor

Det totala engagemanget på Facebook kring de tio valfrågorna under mätperioden motsvarar över tre miljoner gilla-markeringar och känsloreaktioner. Alternativt närmare 1,6 miljoner kommentarer eller delningar, beroende på hur man räknar (se faktaruta).

När kategorierna Val/Regering och Övrigt läggs därtill närmar sig motsvarande antal gilla-markeringar etcetera sex miljoner, alternativt motsvarar totalen uppemot tre miljoner kommentarer på tre veckor.

Så gjordes mätningen

Under de tre veckor som ledde fram till valdagen mätte SVT:s Facebook-karta hur mycket engagemang olika länkdelningar ledde till.

Det vill säga mängden interaktioner i form av gilla-markeringar, känsloreaktioner, delningar och kommentarer olika länkar har genererat.

Med hjälp av kartan har SVT och publiken kunnat följa hur väljarnas tio viktigaste valfrågor, enligt Novus augustiundersökning, har vuxit och krympt i samtalet på Facebook. Samt titta närmare på de aktörer som har drivit samtalet framåt och hur dessa har positionerat sig i förhållande till valfrågorna – och varandra.

Utöver Novus tio valfrågor har kategorierna Val/Regering och Övrigt lagts till i Facebook-kartan för att inkludera delningar som rör till exempel riksdagspartierna, deras valkampanjer och regeringsbildningen, samt valfrågor utanför topp-tio.

Dessa två kategorier är allra störst sett till den totala mängden engagemang.

Engagemanget mäts med hjälp av ett poängsystem, där delningar och kommentarer ger två poäng och gilla-markeringar och känsloreaktioner ger ett poäng. Facebook-kartan samlar in data från ett underlag av 850 sidor och grupper på Facebook som alla på ett eller annat sätt pratar om valfrågor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer