Foto: TT Nyhetsbyrån

Arrangören: ”Hoppas på 40 000 till Ullevi”

Uppdaterad
Publicerad

Zlatan Ibrahimovic är klar för Manchester United. Manchester United har gjort klart med en match i Sverige. En slump? ”Ja, sånt här är det bara Zlatan som avgör”, säger Lotta Nibell, matcharrangörens vd.

I förmiddags kom beskedet att Manchester United möter turkiska Galatasaray i en träningsmatch på Ullevi i Göteborg den 30 juli. 

Ett par timmar senare släppte Zlatan Ibrahimovic nyheten som många har väntat på:

”Det är dags att låta världen veta. Min nästa destination är Manchester United”, skrev Ibrahimovic på Instagram.

– Visst är det fantastiskt – det känns som en oerhört vältajmad nyhet, säger Lotta Nibell, vd på Got Events, till SVT Sport.

Men arrangören bakom matchen på Ullevi hade inte fått någon förhandsinformation om den svenske stjärnans klubbyte.

– Nej, sånt här är det bara Zlatan som avgör, säger Nibell.

Men kanske var Zlatans uttalande under landslagets träningsmatch i Malmö i maj, en hint om ett närliggande besök i Sverige?

– Jag önskar att jag kunde ha spelat i dag. Jag ber om ursäkt, men jag kommer, jag kommer – vänta bara på mig.

Biljetterna till Man United-matchen släpps först imorgon, men direkt efter Ibrahimovic besked märktes ett ökat intresse.

– Jag har redan fått intresse via mail och telefon, säger Nibell, som nu hoppas på storpublik.

– Vi har en kapacitet på drygt 40 000, det hoppas vi att vi kommer nå. Vi hoppas att biljetterna räcker till alla som vill ha.

Publikrekord Ullevi

Konsert

1 Håkan Hellström (SWE) 5 juni, 2016, 70 144

2 Håkan Hellström (SWE) 4 juni, 2016, 70 091

3 Håkan Hellström (SWE) 7 juni, 2014, 69 349

Sport

1 Ingemar Johansson vs. Eddie Machen, 14 september 1958, 53 614

2 IFK Göteborg – ÖIS (0-3) 3 juni, 1959, 52 194

3 Finnkampen 4 – 5 september 2004, 51 567

Barcelona-Manchester United, 8 augusti 2012, 47 141

PSG-Real Madrid, 27 juli 2013, 44 262

*Nuvarande publikkapacitet vid sportevenemang: 43 000

(Källa: Got Event)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.