När SVT Sport i höstas gjorde en rundringning, uppgav 13 av 14 damallsvenska klubbar att publikintäkterna hade mycket liten inverkan på deras ekonomi.
Positiva undantaget var Hammarby, som förra säsongen hade ett publiksnitt på över 2000 personer på sina hemmamatcher – att jämföra med tvåan Rosengård med ett hemmasnitt på 956.
– Vi är långt efter vad vi borde vara med tanke på den kvalitet och den upplevelse det är att gå på damfotboll i Sverige. Vi behöver få upp publiksnittet mycket mer för att göra tjejerna rättvisa, säger Tomas Hoszek på ligaorganisationen Elitfotboll Dam.
”Måste jobba på många olika fronter”
Sedan ett år tillbaka driver EFD ett projekt tillsammans med ett konsultföretag, som långsiktigt ska hjälpa klubbarna att få upp publikintresset.
– Det börjar ge effekt i de föreningar som är med i projektet. Det handlar inte bara om att få fler människor till matcherna, utan man måste jobba på många olika fronter.
Som exempel nämner Tomas Hoszek samarbeten med supporterföreningar, att ha faciliteter med möjlighet till merförsäljning och att skapa en fanzone där publik kan träffa sina idoler efter match.
I Europa ser vi nya publikrekord hela tiden, har Sverige halkat efter?
– Vi har faktiskt inte halkat efter. Tittar man på olika rapporter som FIFA och UEFA publicerar är vi jämförbara med Tyskland, Spanien och Frankrike i publiksnitt. När man ser de här publikrekorden som slås i Europa är det enstaka matcher, inte övriga ligamatcher.