Intresset för Nederländerna har varit stort Foto: Bildbyrån

Rekordmånga TV-tittare såg semifinalen mellan Sverige och Nederländerna

Uppdaterad
Publicerad

Det är inte bara i Sverige som det varit stort intresse för fotbolls-VM. I Nederländerna slogs det tidigare tittarrekordet från EM-finalen 2017 med nästan 40 procent när 5,7 miljoner såg finalen på TV.

I Sverige såg nästan 2,5 miljoner tittare semifinalen på TV4 och C More, med en toppnotering på nästan tre miljoner. Det innebär en toppnotering där cirka 30 procent av befolkningen satt och kollade.

Storpublik i Nederländerna

Men Nederländerna var inte bara snäppet bättre på planen, utan även i antalet TV-tittare.

NOS, Nederländernas public service-kanal, hade ett snitt på fem miljoner och en topp på 5,7 i TV, och ytterligare 300 000 streamade matchen. Den toppnoteringen i TV som NOS kom upp i motsvarar cirka 33 procent av befolkningen i Nederländerna, vilket är ett rekord i nederländsk TV.

Det tidigare rekordet var från EM-finalen mot Danmark 2017 då Nederländerna tog guld på hemmaplan, då var det 4,1 miljoner personer som såg matchen.

Stor del av befolkningen har följt mästerkapet

När NOS räknat på hur många som tagit del av mästerskapet på kanalen så är det 12,4 miljoner av totalt 17,3 miljoner invånare i landet.

I finalen väntar nu USA. Och Fox broadcasting copmany, som sänder VM i USA, har haft miljonpublik. Drygt sju miljoner tittare såg semifinalen mot England i TV, och ytterligare 360 000 streamade matchen.

Och intresset för det amerikanska landslaget har gjort så att TV-jätten ESPN gått in och köpt rättigheter till avslutningen av den amerikanska damligan, NWSL. Kanalen kommer att sända 14 ligamatcher.

– Året som lett upp till fotbolls-VM så har vi sett en stor ökning inom sporten när det gäller support, engagemang och synlighet från våra fans, säger NWSL:s VD Amanda Duffy till ESPN.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.