Armand Duplantis och Usain Bolt. Foto: Bildbyrån

Experten om Duplantis: ”Han kan bli friidrottens affischnamn”

Uppdaterad
Publicerad

Efter Usain Bolt har friidrotten haft en avsaknad av ett stort affischnamn. Men nu tror varumärkesstrategen Niklas Turner Olovzon att sporten kan få en arvtagare efter senaste tidens rekord av Armand Duplantis.

– Med de här rekorden kommer han sannolikt vara friidrottens största affischnamn, säger han till SVT Sport.

Armand Duplantis har imponerat enormt i år, och senaste tiden har han lyckats slå världsrekord två gånger om. Det gör att varumärkesstrategen Niklas Turner Olovzon tror att stavhopparen kan bli nästa stora affischnamn inom friidrotten.

– Han behöver inte göra så mycket mer än att hoppa högst i världen. Det är ett ganska bra utgångsläge för att bygga sitt varumärke. Han kan bli världens största friidrottare. Och nu med de här rekorden kommer han sannolikt vara friidrottens största affischnamn, säger han.

Och det är en bra tid som han kommer in och levererar i, när friidrotten suktar efter en ny stjärna som skapar rubriker likt Usain Bolt.

– Han kommer i en bra era. Efter Bolt finns ett sug och ett behov av en fixstjärna, och i och med att han är så dominant i sin gren och slagit sitt eget världsrekord i en sådan ung ålder kommer han säkert vara friidrottens största affischpelare de kommande åren.

Personlighet som gynnar honom

Men det är inte bara hans imponerande prestationer som gör att Turner Olovzon tror att Duplantis kan ta över som den stora stjärnan.

– Han har även allt annat. Han har personligheten och karisman. Han har en charm och är lätt att gilla. Han ska inte göra mycket mer än att vara sig själv och fokusera på idrotten. De starkaste varumärkena är de som har en naturlig personlighet som lyser igenom i kombination med starka kombinationer.

– Om vi tar Usain Bolt som exempel. Han hade en kombination av ödmjukhet och kaxighet med en personlighet som smittade av sig på omvärlden. Folk tyckte att det var kul det han höll på med, och han var ingen maskin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.