• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

När ska man inte träna? Förbundskapten Glenn Östh kollar av Mikael Appelgren under bordtennis-VM 1989. Foto: BILDBYRÅNVisa alla (2)
Visa alla (2)

Idrottsläkaren guidar: Då ska du inte träna

När ska man avstå från att träna? Oseedat tar hjälp av Sverker Nilsson, förbundsläkare i friidrott, för att reda ut gränsen.

Det finns två tydliga varningssignaler att hålla koll på, enligt Sverker Nilsson.

– Man ska stanna hemma från träningen när man har feber på morgonen eller en förhöjd vilopuls med mer än 20 procent, säger han.

 Annars är det bara att köra på.

– I övrigt så kan du träna. Har du vanlig förkylning men normal vilopuls och ingen feber så kan du träna precis som vanligt, säger han.

Mäta vilopulsen

Vilopulsen kan du mäta i vila, till exempel när du vaknar på morgonen eller efter att du har suttit still i 15 minuter. Om du vanligtvis har en vilopuls på 60 slag/minut, stiger den med ett par slag vid en lätt halsinfektion, medan den vid halsfluss kan stiga upp till 90 slag/minut, berättar Sverker Nilsson. Så det är lätt att märka av när kroppen drabbats av en infektion.

– Det är otroligt viktigt att man kan sin vilopuls när man tränar. Om du följer din vilopuls kan du kolla den så fort du märker att du är förkyld. Är den fortfarande normal kan du träna på som vanligt.

”Vilopulsen är helt central”

Vilopulsen kan även avslöja om du tränar rätt eller fel. Om du tränar på bra brukar vilopulsen sjunka med några slag per år.

– Men om du tränar på hårt i tre månader och pulsen istället går upp, då håller du på bli övertränad. Det kan vara tecken på att du äter för lite, tränar för ensidigt, sover för lite eller stressar i samhället övrigt. Vilopulsen är helt central, säger Sverker Nilsson.

Förutom att vara förbundsläkare på Svenska friidrottsförbundet är han även ordförande i förbundets medicinska råd och medlem i fotbollförbundets medicinska råd. Han säger att det här är något elitidrottarna har god kunskap kring, vilket är viktigt eftersom det finns stora risker att träna när man inte borde.

– Om du tränar när du har en pulsförhöjning så tränar du med en allvarlig infektion som påverkar hjärtat. Om man belastar hjärtat kan hjärtat bli överbelastat precis som vilken muskel som helst. Överbelastning kan bli en skada för hjärtat. Och går det riktigt illa en skada som kroppen inte kan hantera alls, då kan du dö.

Diskussion i sociala medier

Fotbollsproffset Lisa Dahlkvist berättade nyligen hur hon brukar tänka kring träning och sjukdom.

Många delade med sig av sina egna rutiner i sociala medier och i en omröstning på Oseedat väljer 69% av de röstande att stanna hemma om de har ont i halsen eller feber.

”Feber, halsont och förhöjd vilopuls is a no no!,” skrev Linnea Tebelius.

Träna eller inte med ont i halsen, vad gäller?

– Om du har ont i halsen men inte någon feber och normal vilopuls kan du träna precis som vanligt, säger Sverker Nilsson.

Ovanligt i dag

I dag är det väldigt sällan folk tränar när de är sjuka, menar han. Medvetenheten och försiktigheten har ökat.

– Det är nästan så att det gått åt andra hållet, så det är skönt, säger han.

Idrottsläkarens råd

Visa

Träna inte om du har feber när du vaknar.
Träna inte om du har en förhöjd vilopuls med mer än 20 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer