Frölunda avtäcker nya loggan. Foto: Bidlbyrån

Frölunda byter klubbmärke: ”Vill inte att den är sämre än indianen”

Publicerad

Frölunda lanserar nytt klubbmärke i dag.

Carl Klingberg, med ett förflutet i klubben, vet inte vad han ska förvänta sig.

– Man vill inte att den ska vara sämre än indianen, säger han.

I september 2020 bestämde sig Frölunda för att klubbmärket, indianen, skulle bytas ut.

I eftermiddag kommer klubben presentera det nya. 

Något som inte undgått Carl Klingberg, som kom fram i Frölundas organisation för flera år sedan.

31-åringen, som just nu laddar upp för OS-hockey, vet inte vad han ska förvänta sig.

– Jag har faktiskt ingen aning. Jag förväntar mig någon grön färg, röd färg och vit färg, haha. Jag har försökt att luska lite i det med Max (Friberg) och Folin (Christian) men jag vet inte om de vet något eller om dom inte vill säga något... eller vad det nu är. Dom är tysta i alla fall, säger han.

Hur högt ställda förväntningar har du?

– Jag har faktiskt inga förväntningar överhuvudtaget. Jag tycker indianen är väldigt cool. Vi behöver inte gå in på om det är rätt eller fel, men jag tyckte den var cool och verkligen identifierade Göteborg liksom. Så man vill inte vara sämre än det i alla fall.

När Frölunda för några veckor sedan lade ut en liten teaser på sina sociala medier möttes de av en kritikstorm på sin Twitter och det mesta handlade om att klubben inte låtit sina medlemmar vara med och utforma den nya loggan.

Göteborgarna har valt att byta klubbmärke eftersom det nuvarande, som föreställer ett urfolkshuvud, har fått kritik för att den kan uppfattas som kränkande.

KLIPP: Linköping besegrade Frölunda (20/1)

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Georg Weigelt gjorde sitt första SHL-mål när Linköping besegrade Frölunda. Foto: Bildbyrån

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer