Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Maria Rooth. Foto: Bildbyrån.

Maria Rooth: ”Måste sluta ta de enkla besluten”

Uppdaterad
Publicerad

Maria Rooth känner stor besvikelse efter Almtunas besked att damlaget läggs ner.

Hon hoppas att sponsorer på sikt sätter stopp för liknande beslut.

– De har en väldig makt idag. Någon måste sätta ner foten där, säger SVT-experten.

Att ishockeyklubben Almtuna valt att lägga ner sitt damlag i andraligan NDHL för att rädda klubbens ekonomi tycker Maria Rooth är tokigt. Hon tog emot beskedet med bestörtning.

– Jag tycker många gånger att man tar det enklaste spåret. Man påpekar ofta att damerna inte drar in några pengar. Men man ska veta att inom ishockeyn idag är det ganska få klubbar som ens skulle spela och antaglien få betydligt mindre sponsorpengar om de inte vore för att de hade en flick- och damverksamhet, säger Maria Rooth.

”Måste sluta ta de enkla besluten”

Almtuna menar att laget var en minusaffär med över 600 000 kronor. Rooth köper inte argumentet.

– Nånstans måste man sluta ta de här enkla beslutet och skylla på att pengar inte kommer in. Har man lite mer insyn så vet man att det finns pengar som skulle kunna komma in, men det är enkelt att bara dra det kortet, att de kostar för mycket och de måste ut.

Vill att sponsorer sätter ner foten

Rooth hoppas att sponsorer pushar idrotten till att bli mer jämlik.

– Det ser inte likadant ut idag som för tio år sen och är stor skillnad på vad sponsorer funderar på när de ger pengar till föreningar, det gäller även kommuner med bidrag. Du måste satsa på både tjejer och killar från början. Jag tycker att sponsorerna har en större makt än de tror själva. Jag hoppas att de drar i det kortet lite oftare. Det ska inte vara så enkelt att bara lyfta bort damerna för att pengarna inte räcker till. Pengarna kommer in mycket på grund av dem också. Någon måste sätta ner foten där, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.