220 åskådare – det landade publiksnittet i SDHL:s grundserie på den gångna säsongen.
De till stora delar tomma läktarna ledde till att ligan tidigare under säsongen gjorde djupintervjuer och sedan höll en workshop med alla klubbar.
– Trovärdigheten är i särklass det största problemet, sa Angelica Lindeberg, kommersiell chef på SDHL, till SVT Sport till då.
”Klubbarna mer ihärdiga”
Nu har samtalen lett till en publikstrategi (se faktaruta).
– Vi har pratat i ganska många år om frågan och att det varit ett problem. Men jag ser en mer ihärdig och ambitiös vilja hos klubbarna, att nu gör vi det här på riktigt och inte bara pratar om frågan, säger Lindeberg.
Bland annat kommer klubbarna belönas ekonomiskt beroende på hur väl de arbetar med publikrekrytering. En del kommer att kretsa kring att klubbarna ska identifiera fyra så kallade publikmatcher under grundserien och locka minst 1000 åskådare till dem.
Ligan kommer också att utöka sitt centrala stöd i frågan och höja engagemanget och kunskapen med ett nytt publikråd.
Målet: att öka 500 procent
Målet är att publiksnittet i ligan ökar med 500 procent till säsongen 2025/2026.
Angelica Lindeberg menar att klubbarnas vanligaste inspel har varit resursfrågan.
– Alla klubbar är lite tillbakadragna när det gäller hur mycket man vågar önskar och hoppas att vi kan uppnå. Men jag tror att det är en bra målsättning, för då hamnar vi lite över 1000. Sedan finns det föreningar som inte har en beläggning som når upp till det, men detta handlar om att höja ligans snitt, säger Angelica Lindeberg.
Mål och delåtgärder kan komma att justeras vid ägarmötet 13 april.