Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Bildbyrån.

SDHL tar krafttag i publikfrågan: ”Trovärdigheten största problemet”

Uppdaterad
Publicerad

Läktarna gapar till stora delar tomma på SDHL-arenorna.

Med ett publiksnitt på blott 200 tar ligan nu ett krafttag i frågan – med en ny publikstrategi och workshop med klubbarna.

– Det är problematiskt att vi inte har mer folk utifrån den nivån vi ändå håller, säger Angelica Lindeberg, SDHL:s kommersiella chef, till SVT Sport.

SDHL lockar världsspelare och tar ständigt sportsliga steg.

Men på läktarplats har det inte varit någon utveckling sedan Riksserien blev SDHL för sex år sedan.

Snittet är fortsatt runt 200 totalt för ligan, och tittar man på enskilda klubbar har Göteborg, SDE, AIK och Linköping hittills i år under 100 åskådare per match.

De låga publiksiffrorna är ett stort problem för ligan menar SDHL:s kommersiella chef Angelica Lindeberg.

”Trovärdigheten största problemet”

– Trovärdigheten är i särklass det största problemet. Vi går ut och tycker att vi är en väldigt bra liga och vi är en av världens bästa ligor, Europas bästa. Men tittar man på publiken är det svårt att motivera eller försvara det, säger hon.

Trots att publik är en klubbfråga väljer nu ligan att gå in och stötta föreningarna. SDHL håller på att utforma en publikstrategi utifrån intervjuer med samtliga klubbar, och i november kommer ligan att hålla en workshop med alla.

– Det är väldigt högt och lågt organisationsmässigt i klubbarna, så vi behöver kanske ha ett centralt ramverk om vad som är minsta gemensamma nämnare. Men till syvende och sist måste det vara en högt stående fråga hos klubbarna. Vi kan göra det vi kan göra men det är i klubbarna man driver publik.

Resursfrågan i fokus

När SDHL intervjuat klubbarna har resursfrågan varit i fokus. Det krävs mycket marknadsföring och kommunikation för att lyckas dra publik och förutom i enskilda matcher har de flesta klubbarna haft det tufft.

– Generellt sett tror jag att man är dåliga på att hämta info om de som kommer på rekordmatcher och vad man ska göra för att få tillbaka dem. Gratismatcher där man ska slå ett rekord har sin funktion men i det långa loppet är det inte något som gynnar jättemycket, säger Angelica Lindeberg.

Dessutom ser man från SDHL:s håll att målgruppen inte är samma som publiken på herrmatcherna.

– Man kanske kan locka dem till enstaka matcher, men jag tror inte huvudfokus ska vara att försöka frälsa dom. Vi har identifierat att den målgruppen inte är en SDHL-målgrupp. Det som vi tänker oss och som vi vill framför allt är den lite yngre generationen och även familjer.

Publiksnittet i SDHL genom åren

Säsongen 2016/2017: 179

2017/2018: 192

2018/2019: 234

2019/2020: 178

2020/2021: 19 (pandemi)

2021/2022: 120 (pandemi)

2022/2023: 200 (siffran aktuell 25 oktober)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.