Bernie Ecclestone Foto: TT Nyhetsbyrån

F1-ikonen skeptisk till USA-loppen inför Miami-premiären

Uppdaterad
Publicerad

I helgen är det premiär för Miamis grand prix – och formel 1-febern verkar till sist ha nått USA.

Men förre F1-chefen Bernie Ecclestone, 91 år, är fortfarande inte helt övertygad över expansionen.

– Det är möjligt att det blir bra, eftersom det kommer så mycket dumt från USA och alla ändå verkar glada. Men det var inte så här jag skötte saker och ting, säger han till Bloomberg.

Indycar och Nascar får se upp. I helgen kommer hundratusentals människor följa ett historiskt Miami grand prix på plats.

– När jag växte upp visste jag hur fantastisk den här sporten är, men såg samtidigt vilket glapp det fanns mellan intresset i USA och resten av världen. Det är fantastiskt att se att vi äntligen knäckt nöten och att kärleken växer i USA, säger Mercedes storstjärna Lewis Hamilton.

Länge har formel 1-sporten haft svårt att konkurrera med klassisk racing som Indycar och Nascar, samtidigt som F1-världen prioriterat en europeisk och sydamerikansk jetsetpublik framför att locka in amerikanerna.

USA var helt utan F1-tävling i fyra år efter det att Indianapolis ströks från programmet 2007. Sedan 2012 har visserligen USA:s grand prix åter körts i Austin, Texas, men det är först de senaste tre åren som intresset för formel 1 tagit ytterligare fart i landet.

Serien väckte intresset

Netflixsuccén ”Drive to survive” är en del av den utvecklingen. Realityserien, som på nära håll följer F1-stallen, hade premiär 2019 och har lockat en ny, stor publik.

Det visar bland annat tävlingen i Texas, som i fjol lockade över 400 000 åskådare, varav nästan 70 procent var där för första gången, skriver Bloomberg. Tv-tittarsiffrorna ökade samtidigt med 56 procent i USA förra året jämfört med 2020, rapporterar ESPN.

Det sistnämnda gällde dock mer då Bernie Ecclestone, som basade över F1 i nästan fyra årtionden, styrde. Efter det att amerikanska Liberty Media tagit över 2016, fick Ecclestone frågan vad han trodde om sportens framtid under de nya ägarna:

– Vi har styrt F1 som en femstjärnig Michelinkrog, inte som ett hamburgerhak. Men kanske blir den här restaurangen mer tillgänglig. Kanske kommer den till och med att smaka bättre, sade Ecclestone.

”Så mycket dumt från USA”

Men F1-bollen är i rullning, och blir svår att stoppa. Även om den i dag 91-årige Bernie Ecclestone fortsätter att vara skeptisk.

– Det är möjligt att det blir bra, eftersom det kommer så mycket dumt från USA och alla ändå verkar glada. Men det var inte så här jag skötte saker och ting, säger Ecclestone till Bloomberg.

Sanningen är dock att det amerikanska intresset även smittar av sig globalt. Den totala tv-publiken uppmättes till 1,6 miljarder människor i fjol, en ökning med 11 procent sedan Liberty tog över. Säsongsavslutningen lockade på egen hand 108,7 miljoner tittare.

Libertys vd Greg Maffei påverkas därför inte nämnvärt av Ecclestones kommentarer.

– Bernie kan mullra hur mycket han vill. Men verkligheten är att alla vill ha en del av den här kakan nu, säger Maffei.

KLIPP: Verstappen vann Emilia-Romagnas GP

Fakta: Miamis GP

Miami International Autodrome blir den 77:e banan som ett formel 1-lopp körs på, och det enda tillskottet till 2022 års tävlingskalender.

Banan går runt NFL-laget Miami Dolphins hemmaarena Hard Rock Stadium och mäter 5,41 kilometer. Bygget har krävt 24 000 ton asfalt.

Sedan tidigare finns USA:s GP, i Texas, med i F1-mästerskapet, och nästa år växer antalet amerikanska tävlingar till tre, då även Las Vegas tillkommer.

Totalt har elva olika banor i USA anordnat formel 1-lopp. Indianapolis var först ut 1950, men då i ett Indy 500-upplägg. Övriga: Sebring (Florida), Riverside (Kalifornien), Watkins Glen (New York), Long Beach (Kalifornien), Las Vegas (Nevada), Detroit (Michigan), Dallas (Texas), Phoenix (Arizona), Austin (Texas), Miami (Florida).

Källa: formula1.com.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.