Jokrar – kan bli avgörande och tillför spänning

Publicerad

En intressant del i jakten på framskjutna placeringar och VM-poäng, är hur WRC-teamen väljer att använda sina jokrar. Vad är det tänker ni? Jag ska försöka förklara i korta drag.

I och med förra årets regeländringar och nya reglemente så infördes då detta med jokrar. Detta är ändringar som man vill göra på bilens komponenter. Jag ska ta det från början, alla bilar ska godkännas av FIA, det internationella bilsportsförbundet innan de tillåts tävla med.

Teamen lägger ner ett omfattande utvecklingsarbete för att ta fram den nya bilen. När det är klart finns allt dokumenterat i en ID-handling, i minsta detalj med mått, text och bild på varenda liten del i bilen.

Bilen och ID-handlingen, eller som det också heter homologiserings-handlingen, visas upp för FIA. Förhoppningsvis blir allt godkänt, alla delar följer reglementet, som då förstås är lika för alla biltillverkare.
Nu kommer jokrarna in i bilden.

Sex jokrar totalt

Jokrarna kan nu användas till att utveckla eller åtgärda en svag punkt på bilen. Man har totalt sex stycken jokrar, tre på motor och tre på chassi.

För att ge ett exempel:
Teamet har problem med stötdämparna som inte är bra nog och vill därför byta ut en vital komponent för att åtgärda problemet. Då måste teamet vara säker på att denna komponent fungerar på alla efterföljande rallyn. Bestämmer sig teamet för att byta denna komponent så använder man en joker på chassi och då måste alla bilar (inom teamet) ha denna komponent och den utbytta delen får inte användas igen.

Hänger ni med?

Vad vi sett under testerna så har Toyota använd en joker på sin stötfångare/luftintag fram för att förbättra kylningen och få in mera luft till motorn.

Hyundai har förändringar bak på bilens aerodynamik.

M-Sport Ford, som de nu heter med ökat stöd från Ford har jobbat med sidokjolarna för att förbättra marktrycket.

Vi ska lyssna till vad team chefen Malcom Wilson tycker om statusen sina bilar inför VM-premiären och hans tankar kring taktiken med jokrarna.

Teamchef Wilson om bilen och jokertaktiken

Citroën gömmer sig så där vet vi inget…

Givetvis kan flera jokers ha använts som vi inte ser. Teamen är förstås hemlighetsfulla angående detta och försiktiga med att använda sina få jokers. I morgon får vi äntligen en liten förhandstitt på teamen och deras form när Rally-VM inleds i Monte Carlo.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer