Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev rörd efter den kaosartade finalen. Foto: TV4 Play

Kaos och tårar när svenskarna vann Extreme E-titeln

Uppdaterad
Publicerad

Totalt kaos när allt skulle avgöras.

Krascher, flippade bilar och ”tidernas långsammaste omkörning”, men till slut vann Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Johan Kristoffersson titeln i elbilsserien Extreme E.

– Jag är bara så glad, säger en rörd Åhlin-Kottulinsky.

Se det galna avgörandet i spelaren ovan.

Lag RXR med Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Johan Kristoffersson hade ledningen i mästerskapet inför det sista loppet på söndagen i Antofagasta, Chile. De behövde bara se till att placera sig framför Mattias Ekström och Laia Sanz.

Det skulle visa sig bli lättare sagt än gjort.

För kort efter starten höll Kristoffersson på att välta med bilen, vilket gjorde att styrningen fick sig en rejäl törn. Då halkade teamet på sista plats i finalen, ett varv bakom resten efter ett depåstopp.

Där framme såg det då bra ut för Ekström och Sanz, men efter bytet över till Sanz så gick det åt skogen. Spanjorskan tappade kontroll över bilen, välte och tvingades bryta loppet. Istället kunde Åhlin-Kottulinsky köra om i sin stukade bil.

– Det här är tidernas långsammaste omkörning, sa kommentatorn.

”Jag är bara så glad”

Mikaela Åhlin-Kottulinsky kunde guida bilen över mållinjen och säkra sin första Extreme E-titel, efter fjolårets andraplats. Då kom även tårarna i förarsätet.

– Det var en otrolig kamp hela säsongen, men nu är jag är helt mållös. Jag är bara så glad, säger hon i segerintervjun.

Johan Kristoffersson, som är tidernas mest framgångsrika rallycrossförare, vann även Extreme E-titeln i dess första säsong, 2021. Förra året kom duon på andra plats i mästerskapet av Extreme E.

DET HÄR ÄR EXTREME E

En extrem bilsport med elbilar i tuff terräng där varje team består av två förare, en man och en kvinna. Förarna turas om att köra i varje tävlingsmoment.

Tio team tävlar och inleder med att köra två kvalomgångar, uppdelat i två heat per omgång. De fem snabbaste lagen går vidare till ”grand final” och övriga fem får tävla i ”redemption race”.

Vinnaren av ”grand final” får 25 mästerskapspoäng sedan dalar poängfördelningen ner till tio poäng till det femte placerade laget. I ”redemption race” får vinnaren åtta poäng och det sist placerade laget får en poäng. Därtill får segraren i varje kvalheat en mästerskapspoäng.

Säsongen bestod av tio deltävlingar med fem racehelger utspridda över hela året.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.