Marcus Ericsson är redo för nästa steg i karriären – Indycar. Foto: TT nyhetsbyrån

Marcus Ericsson siktar högt i Indycar

Uppdaterad
Publicerad

Toppfarter runt 350 km/tim, trånga banor och en historia fylld av svåra krascher.

Nu är det dags för Marcus Ericssons Indycar-debut.

– Jag vet riskerna. Men det går inte att gå omkring och oroa sig.

Marcus Ericsson skriver i år ett nytt kapitel i sin racingkarriär. Efter fem år i formel 1 tar han steget över till Indycar. Han har fått en av bilarna i Schmidt Peterson Motorsport-stallet, som ersättare till Robert Wickens.

Wickens var med om en allvarlig olycka i loppet i Pocono i augusti förra året och blev förlamad från midjan och neråt. Wickens är fortfarande kvar i teamet och varje dag blir Ericsson påmind om farorna.

– Det är klart man vet om att det är större risker här. Naturens lagar är sådana att när du kör på ovalbanor i 350 kilometer i timmen, hjul mot hjul, mot 30 andra förare och det bara är räcken och staket, då är det klart att när något går fel så är det större risk för skador än på vanliga banor där du har lägre snitthastighet och fler avåkningszoner, säger Ericsson.

Minns Kenny Bräck

Många minns fortfarande Kenny Bräcks krasch i Indycar på Texas Motor Speedway i oktober 2003. Bräcks bil slungades iväg in i skyddsstaketet, träffade en stolpe och bröts sönder. Han var nära att dö av skadorna och låg på sjukhus i ett halvår.

– Men det går inte att gå omkring och oroa sig. Jag vet riskerna. Jag har haft två goda vänner som mist livet inom racingen, personer som jag kört med under karriären. Man får leva med det, säger Ericsson.

Granne med Rosenqvist

En bonus är att han inte är ensam svensk i årets Indycar. Även Felix Rosenqvist, som har gjort succé i formel E de senaste åren, har kontrakt men med ett annat team.

– Vi bor i samma lägenhetskomplex här i Indianapolis. Så vi kommer säkert att hänga en hel del under året. Det ska bli kul att tävla med och mot honom.

Marcus Ericsson ser fram emot säsongen med större tillförsikt och med högre mål än han hade i formel 1. Indycar är en enhetsklass där alla har samma bil att jobba med. Här handlar det om vad team och förare kan åstadkomma.

– Här finns möjlighet att vinna varje helg. Mitt mål är att vinna minst ett lopp och komma topp fem i mästerskapet. Man måste ha höga mål för att lyckas, säger Marcus Ericsson.

Serien består av 17 lopp; fem stadslopp, sju traditionella banor och fem ovaler.

Flexibel körstil

– Det gör att du som förare måste vara flexibel i din körstil för att kunna bemästra olika typer av banor. Ovalbanorna blir den största utmaningen för mig. Jag har aldrig kört på sådana banor tidigare.

Den mest kända ovanbanan är Indianapolis Motor Speedway där legendariska Indy 500 avgörs i slutet på maj.

– Det ska bli riktigt häftigt att köra Indy 500. Det är ett av världens största sportevenemang, om inte det största. Mellan 300 000 och 400 000 människor på plats på tävlingsdagen. Man ligger i över tre timmar och kör mellan 350 och 400 blås. Det ska bli mäktigt, säger Marcus Ericsson.

Säsongen startar i St Petersburg, Florida, på söndag den 10 mars.

Fakta: Indycar 2019

10 mars: St. Petersburg, Florida

24 mars: Austin, Texas.

7 april: Birmingham, Alabama

14 april: Long Beach, Kalifornien

11 maj: Indianapolis (GP), Indiana

26 maj: Indianapolis (Indy 500), Indiana (oval)

1 juni: Detroit 1, Michigan

2 juni: Detroit 2, Michigan

8 juni: Fort Worth, Texas (oval)

23 juni: Elkhart Lake, Wisconsin

14 juli: Toronto, Ontario, Kanada

20 juli: Newton, Iowa (oval)

28 juli: Lexington, Ohio

18 augusti: Pocono, Pennsylvania (oval)

24 augusti: Madison, Illinois (oval)

1 september: Portland, Oregon

22 september: Laguna Seca, Kalifornien

Källa: indycar.com

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.