SVT:s motorexpert Jonas Kruse anser att teamen måste gå samman inom rallycrossen. Foto: Bildbyrån

Motorexperten om elbilarnas framtid: ”Fler biltillverkare måste in”

Uppdaterad
Publicerad

Elbilarna ser mer och mer ut att bli rallycrossens framtid. Nu diskuteras allt ifrån om hur bilarna ska låta och till hur de ska se ut. Men den kanske vilktigaste frågan är hur produktionen ska se ut och hur motorerna ska utvecklas, menar SVT Sports motorexpert Jonas Kruse.

– Det viktigaste är att man enas i teamen. Och den uppgiften är det som den nya promotorn har att arbeta med nu, säger Kruse.

En av de tydligaste frågorna rent upplevelsemässigt har varit det unika ljudet som rallycrossen har och kan bli utan i samband med övergången.

– Rallycross har ju länge levt på en fantastisk ljudupplevelse. Med tanke på hur starten låter och hur bilarna låter längs banan och framför allt hur snabbt de går, sa Mattias Ekström tidigare till SVT.

– Vi vet redan idag att det är ett stort motstånd, säger SVT:s motorexpert Jonas Kruse om frågan i Sportspegeln.

”Stor kostnad för teamen”

Men trots att ljudet är en stor fråga ser Jonas Kruse en annan fråga som ett större problem – det ekonomiska.

– Det är en stor kostnad för teamen. I dag går det på runt tre-fyra miljoner för teamen, ska man byta till elbilar kostar det runt det dubbla rent av upp mot tio miljoner och det klarar inte teamen utan fabriksstöd. Så jag ser att en förändring måste till.

Fler bilmärken måste in

Just nu har två bilmärken hoppat på eltåget och enligt Kruse är det för få.

– Fler biltillverkarna måste in i sporten, minst tre-fyra stycken, säger Kruse och tydliggör:

– Det viktigaste är att man enas i teamen och det är den viktigaste uppgiften som den nya promotorn har att arbeta med nu.

KLIPP: Tyst framtid för rallycrossen (4 oktober 2020)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.