Foto: M-Sport

Omkastningar i toppen efter högdramatisk dag i rally-VM

Uppdaterad
Publicerad

Det var högdramatisk på Monza under fredagens fem sträckor i VM-avslutningen med flera förare i problem. VM-trean Thierry Neuville var en dem med störst trubbel, belgaren körde i ett farthinder i cement, en smäll som blev förödande.

–  Det är lätt gjort men samtidigt just där lite slarvigt av honom, säger SVT:s expert Jonas Kruse.

Krock med höbal, kollision med däcktrave, trasig hjulupphängning, motorproblem – ja incidenterna var många under fredagens inledande sträckor i Rally Monza årets VM-avslutning.

För Thierry Neuville startade problemen redan på dagens första sträcka då han fastnade i ett staket och tappade tid. På sträcka fyra tvingades han bryta för dagen efter att först ha kört i ett hinder i en chikan och skadat hjulupphängningen. Bilen var fortfarande körbar men efter att ha översköljts av vatten i en vattenpöl i ett vägbyte stannade bilen helt. Han tvingades bryta för dagen och därmed försvann hans chanser till seger och tillika möjligheten till VM-titeln.

–  Med skadad hjulupphängning kunde han inte behålla farten genom vatten och motorn blev dränkt av vattnet. Tyvärr gör den ”evige tvåan” (VM-silver fem gånger, reds anm.) misstagen när det gäller som mest, självklart oerhört tungt för både honom själv och teamet som även jagar guldet i märkes-VM, säger SVT:s expert Jonas Kruse.

Vågat val av Lappi

Finländaren Esapekka Lappi inledde dagen som sexa men öppnade starkt och övertog ledningen på sträcka tre där han som enda förare i WRC valde att gå med vinterdäck i spöregnet.

Ett vågat men lyckat drag, Lappi var nästan åtta sekunder snabbare än närmaste konkurrent på regndäcken.

– Kaxigt men smart av honom och teamet att våga och kul att det gav resultat. De andra förarna härmade sedan hans däckval men kom ihåg – de har bara åtta vinterdäck. I morgon ska de upp på troligen snötäckta sträckor. Frågan hur mycket kostade dagens användning av de däcken, säger Kruse.

Och tillägger.

– Men jag citerar Lappis teamchef Rich Millener ”morgondagens problem tar vi i morgon”. Taktiken har gett Lappi en bra startposition.

Lappi valde dock att spara vinterdäcken på sista sträckan vilket gav fördel till Dani Sordo som var snabbare och övertog ledningen i rallyt.

Men sent under lördagskvällen kom besked att Sordo tilldelats ett tidstillägg på 10 sekunder på sträcka sex för att ha genat i en chikan.

Detta gör att Lappi fortsatt leder före Dani Sordo och Sebastién Ogier, alla tre samlade inom 12 sekunder.

Snö väntas

I morgon väntar sju sträckor, totalt 12 mils tävlingsdistans och expert Kruse tippar på ännu en händelserik dag.

– I morgon blir det ett mer ”normalt” rally med klassiska bergsvägar. Vi kan förvänta oss en händelserik dag där snö och regn kommer spetsa till utmaningen ytterligare. Sen har nyckeln med däcken… Vad ska de välja och vad har de kvar att välja bland?

Helgens sändningar från Rally-VM

Lördag 5 december, 09:00 SVT2: Specialsträcka 8

Lördag 5 december, 14:30 SVT2: Specialsträcka 11

Söndag 6 december, 10:00 SVT Play: Specialsträcka 15

Söndag 6 december, 11:00 SVT2: Specialsträcka 15 (eftersändning) + Power stage

Söndag 6 december, 16:30 SVT1: Sammandrag – Årets mästare

Måndag 7 december, 14:15 SVT1: Sammandrag från hela sista VM-deltävlingen Rally Monza

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.