Foto: Pontus Lundahl/TT

Therese Alshammar: ”Det har pilates gett mig”

Uppdaterad
Publicerad

På Therese Alshammars schema finns inte bara längder i bassängen – utan även pilates på land. För Oseedat berättar hon om träningsformen som ger henne kroppskontroll och om övningen hon vill rekommendera till motionärer.

– Pilates är ju väldigt funktionell träning. Den utmanar dina svagheter och jobbar på saker som kommer att få helheten starkare, berättar Therese Alshammar.

Med fem OS i ryggen och över 20 år i den absoluta världstoppen tränar 38-åringen för Rio, som hon hoppas bli uttagen till. En viktig beståndsdel i uppladdningen är pilates som inte bara har förbättrat hennes rörlighet utan även hjälpt mot ryggskadorna hon har tampats med.

– Lär man sig rätt saker tror jag att man kan jobba på precis de ställen man behöver. Det har pilates gett mig. Det har hjälpt mig otroligt mycket med min rygg och även att jobba bort skador och göra det till en styrka istället för någonting som är en svaghet.

Om hon ska rekommendera en pilatesövning till motionärer, som går att göra hemma, är det den här:

– Om du ska göra en själv och ska göra det lätt så lägger man sig på golvet och hittar någonting man kan spänna fast sina fötter under. En stol, en fåtölj, eller en kompis som håller över fötterna. Och så ligger du ner och aktiverar rumpan och fotlederna direkt, så att du håller dem spända och sen håller du armarna över huvudet och gör en perfekt roll up.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer