Oliver Solberg, här i fjolårets Safarirally, kommer till starten även den här gången. Nu i en lånad Skoda i WRC2-klassen. Foto: Bildbyrån

SVT-expertens tre punkter om klassiska Safarirallyt

Uppdaterad
Publicerad

Klassiska Safarirallyt i Kenya har startat. För 70:e gången i historien.

SVT-experten Jonas Kruse listar här sina tre hetaste punkter om rallyt – som sänds i ett sammandrag mellan 18.00-19.00 i SVT1 och Play på söndag.

Lördagens utmaning:

Årets rally kan bli den största och svåraste utmaningen hittills. Lördagssträckorna sticker ut. De beskrivs som fruktansvärt dåliga och svårkörda på grund av regn. Nu handlar det om två saker. Tur och att överleva. Det natursköna och vackra rallyt kan förvandlas till en mardröm. Vem som helst av WRC-förarna kan vinna rallyt.

Solbergs inställning:

Oliver Solberg kör rallyt. Han kör med lånad bil, en Skoda Fabia av äldre modell, än den han normalt kör. Han har valt att inte nominera tävlingen och plockar därmed inte VM-poäng. Orsaken är att han inte vill ta ”lätta” poäng när de bästa förarna inte deltar, utan ska han vinna VM (WRC2) ska det vara när de bästa förarna finns på plats. Den inställningen gillar jag!

Japanska bekymmer:

Takamoto Katsutas problem fortsätter. Denna gång redan på teststräckan, shakedown. Han rullade bilen, men tog sig i mål och kommer starta rallyt. Han är definitivt ifrågasatt efter många misstag. Tur för honom är nog just att han är japan och kör Toyota. Hade han inte varit det, hade han troligen fått lämna teamet efter denna tävlingen. Men jag tror ändå att sympatiske Katsuta sitter löst.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.