Fakta om ett avpublicerat inslag

Uppdaterad
Publicerad
KRÖNIKA ·

SVT Sports tf ansvarige utgivare tog bort delar av ett inslag som sänts i Sportspegeln. Beslutet har kritiserats av en av dom intervjuade personerna.

Åsa Edlund Jönsson.

Åsa Edlund Jönsson

Sportchef

Att program klipps om händer ibland, lyckligtvis väldigt sällan. Men det som förvånar mig är hur delar av svensk media nu sprider en felaktig bild om vad som hände och varför.

Fakta är följande.

Interna rutiner följdes inte vid publiceringen. Tf ansvarig utgivare såg inslaget först i efterhand och ansåg då att inslaget var oprecist, svepande och saknade källhänvisningar.

Tf ansvarig utgivare fattade då beslut, på egen hand, om att ta bort inslaget men dom intervjuades Kina-kritik går fortsatt att ta del av på svt.se.

En av dom intervjuade personerna skriver sedan en blogg om händelsen men sprider felaktiga fakta om varför avpubliceringen skedde, trots en egen kontakt med den tf ansvarige utgivaren.

Baserat på felaktiga fakta från bloggen gör sedan en svensk tidning en artikel om publiceringen. Sportens tf utgivare förklarar att inslaget saknade verkshöjd men i tidningsartikeln utelämnas i steg ett informationen om att kritiken mot Kina fortfarande finns på svt.se. 

En opinionsartikel skrivs om ämnet utan försök till kontakt med SVT Sport.

Opinionsartikeln bygger på felaktigheter från bloggen och således blir analysen helt fel. När sedan ”viskningsleken” för felaktigheterna går vidare så blir det dubbelfel i många bemärkelser.

Det som stämmer är att min tf ansvarige utgivare fattade beslut om att avpublicera inslaget på egen hand. Det har inte, som det påstås, förekommit kontakter eller påverkan från SVT:s nyhetsredaktion ej heller från någon annan part.

SVT har på många olika sätt beskrivit situationen i Kina. Listan över reportage och granskningar kan göras lång, som avslöjandet kring Huawei-cheferna, interneringsläger och omfattande påtryckningsarbete mot svenska medier. Därför är det mer än magstarkt att insinuera att SVT skulle ta andra hänsyn än strikt journalistiska i våra publiceringar.

SVT Sport var mig veterligen den enda sportredaktionen i Sverige som rapporterade med egna nyheter ett år före OS-invigningen i Peking. I flera inslag berättade vi om kritiken mot att OS ska avgöras i den kommunistiska enpartistaten Kina.

Vi tycker att det är en viktig och relevant rapportering som man kan ta del av på svt.se. 

Det är fakta och den journalistiken om Kina och OS hade gärna annan media fått rewrita och dela.

Uppdatering 14 mars

När programmet redigerades i efterhand, efter att interna rutiner inte följts, gjorde vi bedömningen att journalistiken och kritiken mot Kina fortsatt tydligt framkom i den artikel och de intervjuer som låg kvar på svt.se. Med facit i hand borde vi hanterat den digitala publiceringen av Sportspegeln på ett annat sätt för att undvika eventuella misstolkningar om exempelvis självcensur.

Därför har vi nu återpublicerat Sportspegeln som den sändes ut söndagen den sjunde mars men gjort uppdateringar i programmet med tydliga källhänvisningar, hänvisningar som borde funnits med redan vid förstapubliceringen. Sportspegeln kommer av rättighetsskäl (sportbilder) att finnas tillgänglig till och med den 21 mars.

Läs också Divisionschef Anne Lagercrantz blogg om hur SVT hellre avstår närvaro i ett land än att dansa efter någons pipa.

SE SPORTSPEGELN HÄR

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.