Mats Årjes, ordförande SOK. Foto: Bildbyrån

Trots huvudpartnerns ekonomiska kris – SOK ökar stöden rejält

Uppdaterad
Publicerad

Det är kristider för en av SOK:s huvudsponsorer, SAS, och avtalet har förhandlats om. Men någon oro för ekonomin finns inte på SOK.
– Vi har faktiskt kunnat öka våra insatser och ekonomiska stöd till aktiva från 60 till 80 miljoner, säger SOK:s ordförande Mats Årjes till SVT Sport.

2020 har varit tungt för flygbolaget SAS, som drabbats hårt ekonomiskt av pandemin. SAS är en av fyra huvudpartners till Sveriges olympiska kommitté, och skulle vara så till och med 2022. Men i våras förhandlades avtalet om, och nu sträcker sig avtalet endast över OS i Tokyo som flyttades till 2021.

Men även om avtalet med en huvudpartner i kris förhandlats om är inte SOK:s ordförande Mats Årjes orolig.

– Det kommer alltid finnas omförhandlingar och någon partner som faller bort och någon som kommer till. Vi har en situation där vi sitter i längre och starka avtal med stora partners som är grunden i SOK:s stöd till de aktiva. Den har vi ingen anledning att ompröva nivån på utan vi jobbar på att till och med höja den.

Ökat det ekonomiska stödet till aktiva

SOK har till och med ökat det ekonomiska stöd de ger till aktiva från 2019 till 2020 med en tredjedel. Det då intäkter från partners och övriga intäkter överlag har ökat med cirka 15 miljoner.

– Vi har faktiskt kunnat öka våra insatser och ekonomiska stöd till aktiva som 2019 låg på 60 miljoner och 2020 på 80 miljoner. Vår prognos och förhoppning är att vi kan öka med ytterligare någon krona för att underlätta och bidra till att de aktiva får så goda förutsättningar de kan för att prestera på internationell toppnivå.

MER OS:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Tre frågor om friidrottarnas OS-chanser

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer