Skidskyttestjärnan Hanna Öberg. Foto: Bildbyrån

Öberg gör som Kalla – nobbar spelbolag

Publicerad

OS-guldet har gjort det lättare för Hanna Öberg att hitta sponsorer.
Men den unga skidskyttestjärnan väljer precis som Charlotte Kalla att tacka nej till att vara frontfigur för spelbolag.
– För mig skaver det för mycket att ta emot pengar från ett företag som tjänar på människor som sitter fast i ett missbruk, säger Öberg.

Svenska skidskytteförbundet gjorde nyligen klart med trav- och galoppspelsföretaget ATG som huvudsponsor. OS-guldmedaljören Hanna Öberg kommer precis som de andra i landslaget att åka runt i landslagsdressen med alla sponsorer – men för henne är det inte aktuellt att personligen fronta något spelbolag, trots att erbjudanden har funnits.

– För mig skaver det för mycket att ta emot pengar från företag som tjänar på människor som sitter fast i ett missbruk, säger Öberg till TT.

– Jag har resonerat som så att så länge jag känner att jag är i en sådan situation att jag kan tacka nej till ett erbjudande från den branschen så tänker jag göra det.

Jobbar mer professionellt

Den stora OS-framgången har gjort att 22-åringen den här säsongen kan arbeta på ett helt annat sätt med sakerna utanför skidskyttet.

Hon slipper jaga sponsorer på egen hand och även om hon säger att företagen fortfarande inte står på kö så är det stor skillnad mot tidigare.

– Den största förändringen är väl att jag nu har en manager och en pressagent. Så att jag får jobba mer professionellt med de bitarna, att förfrågningarna inte kommer direkt till mig utan att det är någon annan som tar det först. Jag är väldigt nöjd så långt, säger Öberg.

Det är annat mot tidigare. Då behövde hon själv jaga sponsorer – och fick dåligt samvete för att hon inte ringde ett samtal som hon kände att hon borde.

– Det är inte superbekvämt att ringa till någon och säga ”hej vill du ge mig pengar?”

– Sen funkar det ju inte riktigt så heller, man ska ju ge saker tillbaka också. Men det känns skönt att ha någon som jobbar med de bitarna, jag behöver inte fundera så mycket, säger hon.

Managern imponerad

Hennes manager Olle Håkanson jobbar även med skidåkaren Charlotte Kalla och han poängterar att Hanna Öbergs marknadsvärde visserligen gått upp – men att det är en resa som inte sker över en natt.

Även om Hanna Öberg är precis i början av sin kommersiella karriär ser han dock likheter med Kalla.

– Båda är ju naturliga och tvättäkta Norrlandstöser som har tydliga och bra värderingar. Det gillar man ju, folk som vågar stå för saker i en värld av ”influencers” som säger vad som helst för lite pengar. Det känns ganska befriande, säger Olle Håkanson.

Han imponeras av Öbergs beslut att tacka nej till att fronta spelbolag. Tidigare har Charlotte Kalla tagit ställning på ett liknande sätt.

– Att göra det ganska tidigt i sin karriär, det blir man ju superimponerad av. Att man vågar stå upp för sina åsikter. Det är klart att bra värderingar kombinerat med att hon är en bra skidskytt kommer göra att det blir bra för henne i framtiden, säger Håkanson.

Fakta: Idrottsstjärnor och spelbolag

Visa

Några av Sveriges största idrottsstjärnor har olika inställning till att sponsras av spelbolag.

Säger ja:

+ Zlatan Ibrahimovic

Ibrahimovic gick våras in som delägare i Bethard och syntes flitigt i deras reklamfilmer under fotbolls-VM.

+ Sarah Sjöström

Sjöström är affischnamn för Betsson. ”Det finns problem med spelberoende, det är jättetråkigt för dem som hamnar fel. Men det finns ju de som tycker att det är kul att spela i samband med fotbollsmatcher och så där”, sade hon till TT i juni.

Säger nej:

+ Charlotte Kalla

I en intervju med Göteborgs-Posten i maj berättade Kalla att hon tackat nej till miljonerbjudanden från spelbolag. ”Är man stor måste man också ta ansvar”, sade hon.

+ Hanna Öberg

Managern Olle Håkanson avslöjar för TT att Hanna Öberg nobbat ett personligt avtal från spelbolag. ”Att göra det ganska tidigt i sin karriär, det blir man ju superimponerad av”, säger Håkanson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer