Mattias Svahn guidar och tipsar om saker som kan hjälpa dig ta dig igenom Vasaloppet. Foto: Vasaloppet

Svahns åtta vallatips för Vasaloppet

Uppdaterad
Publicerad

Panik inför Vasaloppet? Lugn – här kommer några nyttiga tips från SVT:s vallaexpert Mattias Svahn.

Det är viktigt att valla rätt, och komma ordentligt förberedd, om Vasaloppet ska bli så festligt som det faktiskt kan vara. Följ de här tipsen, så blir det lite lättare!

1. Rätt skida

Vasaloppet

Det viktigaste och det som kommer att avgöra om du kommer att lyckas med din vallning är att du har rätt skida, rätt hårdhet på ditt skidspann. Tre saker avgör om du har rätt skida.

– Din kroppsvikt

– Din teknik

– Din kondition

En erfaren åkare klarar av en lite hårdare skida, eftersom åkarens teknik och kondition gör att du orkar trampa ned spannet och få fäste ändå. Vinsten är att åkaren får bättre glid med det hårdare spannet. En nybörjare behöver ett litet mjukare spann för att orka och rent tekniskt kunna trampa ned spannet och få fäste.

2. Slipa skidan

Skidan bör vara nyslipad, så du har ett repfritt och fräscht skidbelag med en struktur (ett mönster i skidan). Det är också lättare att paraffinet sitter bättre i skidan, eftersom skidan glider bättre då.

3. ”Mätta” belaget

Är din skida helt ny eller nyslipad är det bra om du ”mättar belaget”, dvs värmer in flera lager (gärna 4-5 lager) paraffin i skidan så att den blir snabbare. Variera mellan mjukt (varmt paraffin) och hårt paraffin (kallt) och avsluta allltid med två lager kallt paraffin.

4. Börja med en ren skida

Gör rent belaget ordentligt innan du börjar valla.

Glid: Det gör man genom att smälta in ett violett paraffin (0 – minus 5 grader) och sickla av det direkt med en plastsickel medan det är varmt. Det kallas att varmsickla skidan. Du kan också köpa en produkt som heter fluorcleaner, ta vätskan på ett papper, gnugga på glidytorna och torka rent.       

Fäste: Ta bort eventuell gammal fästvalla med vallaväck. Obs. Det är viktigt att fästzonen är torr innan du börjar med skidvallningen.

5. Glidvalla

Börja med att smälta på ett hårt och slitstarkt grundparaffin, som ska hålla länge (ett paraffin som är för minus 10 till minus 20 grader – ofta är det ett grönt eller svart paraffin). Sickla och borsta med mässing eller stålborste.

Smält på ett för dagen lämpligt paraffin, kolla på temperaturangivelsen på asken. Sickla och borsta. När du lagt på det sista lagret paraffin använder du alltid en plastborste.

6. Struktur

Rätt struktur på skidan kan göra mycket för ditt glid. Det finns verktyg som heter rill- eller strukturverktyg och som gör ett mönster i skrian ungefär som när man har stenslipat skidan. Det är ofta bra men framförallt är det fördelaktigt när snön är fuktig eller blöt. Ju varmare det är, desto viktigare blir det.

7. Fästvalla

När ska man lägga burkvalla och när ska man lägga klister? Vid nysnö, alltså snö som inte har varit med om plusgrader, lägger vi alltid burkvalla. Om snön är blöt eller isig (det finns ingen kall nysnö i spåren) använder vi klister.

Burkvallning:

– Börja med att sandpappra fästzonen så att grundvaxet fäster ordentligt. Använd sandpapper i storleken 80-100 och sandpappra ordentligt.

– Torka rent belaget

– Stryk på ett tunt lager med grundvax och värm in det med en varmluftspistol eller vallajärn. Använd en vallakloss och stryk ut vallan jämt. Den ska täcka hela fästzonen. Låt vallan kallna i minst 10 min, gärna utomhus.

– Oavsett vilken fästvalla du ska använda för dagen ska du alltid lägga två-tre lager med blå burkvalla för att bygga volym, korka ut väl efter varje lager. En annan fördel är att blå valla är steget mjukare än grundvaxet och därför binder ihop bra med grundvaxet och bildar en bra och stabil grund.

– Lägg två lager av dagens valla, korka ut väl efter varje lager. Se temperaturangivelserna på burken.

Klistervallning:

– Börja med att sandpappra fästzonen så att grundvaxet fäster ordentligt. Använd sandpapper i storleken 80-100 och sandpappra i alla riktningar. Torka rent belaget.

– Värm in ett tunt lager av grundklister eller ett grönt klister. Låt skidan kallna i minst 10 min, gärna utomhus.

– Lägg på det klister som passar för dagen. Se temperaturangivelserna på klistertuben.

8. Förvara skidorna kallt

Förvara alltid skidorna kallt efter att du har vallat klart dem. Då ”härdar fästvallningen”, blir starkare och håller längre. 

Och om du känner att du inte kan eller vill valla dina skidor själv, lämna in dem till någon som tar hand om dem på bästa sätt!

Bonustipsen: Sov mycket och bra

1. Kostuppladda med måtta

Du kan maximalt ladda i dig ”bränsle” kolhydrat för 1 1/2 – 2 timmars hård fysisk aktivitet som skidåkning, så ät extra kolhydratrik mat. Du bör dock ladda med måtta och måste vara noga med att fylla på energi under hela loppet.

2.  Klä dig lagom mycket

Lager-på-lager-principen gäller. Jag tror att nästan alla har bra koll på detta och använder ett underställ som andas bra och håller en torr.

Det absolut vanligaste felet en motionär gör är att klä sig för varmt. Man kanske tar ett eller två lager för mycket kläder på sig. Är det 6-8 minusgrader räcker det med ett vindtrosa/sport-bh i funktionsmaterial alternativt vindkalsong samt underställ, jacka och byxa. Man ska alltid frysa innan start då man står still. När du sedan åker så kostar det mycket kraft och energi.

Vätskeförlusten blir stor om man är för varm under ett så långt lopp som Vasaloppet.

3. Var ute i god tid innan start

Det enklaste sättet att få en bra start på ert lopp är att vara i mycket god tid innan er start. Man får en bra plats i ert startled + ni sparar mycket energi på att inte bli orolig för att inte komma fram i tid.

4. Drick var 20:e minut

Försök att få i dig vätska var 20-25 minut. Redan vid lite vätskeförlust presterar man avsevärt sämre. Det är bra att ha med ett eget vätskebälte och fylla på vid stationerna. Drick mycket! Det kommer att betyda mycket för din upplevelse och ditt resultat. 

5. Sov mycket och bra!

Har du nu följt mina vallningstips och de här bonustipsen har du ju skött den sista uppladdningen riktigt bra, och bonusen om man har förberett sig bra är att man kan sova lugnt! 

Du har gjort allt du kan helt enkelt. Försök att lägga till någon extra sovtimme under sista veckan före loppet. Den sista natten innan loppet blir det ju ofta ganska lite sömn eftersom de allra flesta ska upp väldigt tidigt.

”Fluor eller inte fluor – vad ska jag välja?”

Det man kan säga om fluor är att från och med årsskiftet har det kommit fram nya regler för alla valla tillverkare som är mycket hårdare gällande vilka ämnen som får vara i vallorna, vilket jag tycker är jättebra med tanke på miljön. Så nu kan du åka på fluorvallor som innehåller mycket bättre ämnen än förut. Nu till frågan om du ska välja fluor eller inte. Det har egentligen med din målsättning att göra: fluorvallor går nästintill alltid snabbast, sedan är det en fråga om man tycker att det är värt kostnaden då de är ju lite dyrare. Fördelarna är att du håller borta smutsen från skidans belag och är slitstarka – alltså mycket bra vid långa lopp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vasaloppet

Mer i ämnet