Intresset för var maten vi äter kommer ifrån ökar. I matbutiken är allt kött redan ursprungsmärkt men vid restaurangbesöket är det inte en självklarhet. Med en ny rekommendation vill branschorganisationen Visita ändra på det.
– Vi kommer att rekommendera alla våra medlemmar att aktivt informera om matens ursprung, antingen muntligt eller skriftligt. Det handlar om uppmuntran och uppmaning att informera. Det är en fråga om transparens, säger Sara Sundquist, livsmedelsstrateg på Visita.
Positiv till förslaget
En medvetenhet om matens miljöpåverkan och antibiotikaanvändningen inom djuruppfödningen i vissa länder driver konsumentintresset, menar hon.
– Det finns ett stort konsumentintresse men vi märker att konsumenterna inte alltid är bekväma med att fråga, säger Sara Sundquist.
Branschen är positiv till förslaget, menar hon, men det handlar om att hitta ett bra sätt att göra det på.
– Rekommendationen är frivillig att följa. Men alla medlemsföretag vi har pratat med har varit positiva, säger Sara Sundquist.