Jan Nylander Foto: SVT

Analys: Så påverkas Torslanda av USA-fabriken

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Det kommer att krävas kraftiga försäljningslyft, framför allt i USA, för att Volvo ska kunna få lönsamhet i den nya fabriken som ska byggas i USA. I flera årtionden har Volvo-ledningen planerat för en sådan fabrik men aldrig fått ihop kalkylerna förrän nu.

Varför är det viktigt för Volvo att bygga en fabrik i USA?

Det här är något som ledningar för Volvo funderat på och planerat för i över 30 år. För USA har under många år varit Volvos absolut viktigaste marknad med en försäljning på över 100.000 bilar. När dollarkursen har varit hög har Volvo tjänat otroligt mycket pengar men när dollarkursen sjunkit så har det inneburit förluster. Volvo har försökt begränsa förlusterna genom att inte sälja de mindre bilmodellerna i USA. Tillsammans med föråldrade bilmodeller har det inneburit att försäljningen har kraschat.

Nu är den viktigaste prioriteringen för Volvoledningen att få igång försäljningen igen. Det var därför ingen tillfällighet att Volvos vd Håkan Samuelsson presenterade nyheten i USA på en konferens för alla Volvos återförsäljare. Det är först med en egen fabrik i USA som Volvo slipper ifrån sitt valutaberoende.

Vad betyder det här för Volvos verksamhet i Sverige?

På kort sikt kan det bli problem för Volvos fabrik i Torslanda. För visserligen ska fabriken inte vara klar förrän 2018 men fabriken ska producera de bilmodeller som just nu görs i Volvos Göteborgsfabrik. Det betyder i klartext att Volvo måste få upp sina försäljningsvolymer för att klara av att försörja ytterligare en fabrik. Det finns redan planer på att försäljningen ska nå 800.000 bilar om några år och försäljningen måste minst nå upp till den nivån för att man ska ha behov av USA-fabriken. Dessutom, kanske allra viktigast, är att försäljningen i USA måste öka kraftigt. För det krävs stora volymer för att få USA-fabriken lönsam.

Vad innebär det här för Volvo långsiktigt?

Vi börjar nu se hur Volvos strategi ser ut. De nya bilarna som görs på den nya plattformen SPA kommer att tillverkas på Torslanda. I framtiden kommer det att bli en renodling mellan fabrikerna i Europa. I dag tillverkar fabriken i Gent de små och mellanstora bilarna för Volvo. Om några år så kommer Gentfabriken att specialisera sig enbart på de små bilmodellerna. Det innebär att Volvo måste plocka fram fler mindre bilar när den nuvarande 40-serien skrotas runt 2018. För Torslandafabriken kommer att stå för tillverkningen av alla mellanstora och stora bilar i den så kallade SPA-plattformen som nu håller på att sjösättas. Så på sikt kommer de volymer som Torslanda förlorar till USA att ersättas av att man tar över de mellanstora bilarna från Gentfabriken. Det är ett gigantiskt pussel som nu läggs där Volvos ledning har stora planer för framtiden och där det krävs en kraftigt ökad försäljning för att planerna ska gå i lås.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.