Foto: Arkivbild.

Hjärtebarnsföräldrar: ”Politikerna visste om köerna”

Uppdaterad
Publicerad

De långa väntetiderna för hjärtsjuka barn kan inte ha varit en nyhet för Marie-Louise Forsberg-Fransson (S), det menar flera föräldrar till barn med hjärtfel. Vid minst två tillfällen de senaste fyra åren har politiker informerats om läget.

Regionstyrelsens ordförande Marie-Louise Forsberg-Fransson (S) sa tidigare i veckan att hon var irriterad över att inte ha informerats om att många barn med hjärtfel får vänta länge på sina rutinkontroller på barnkliniken på USÖ. Det har väckt reaktioner bland föräldrar till barnen.

Skickade mejlkopia till Forsberg-Fransson

I maj förra året hade en förälder en mejlväxling med verksamhetschefen Andreas Ohlin på barnkliniken – mejl där kopior skickades till Marie-Louise Forsberg-Fransson. Föräldern ifrågasatte att personal på barnkliniken, till synes under arbetstid, hade spelat in och lagt ut ett spexklipp på Youtube samtidigt som hens barn hade väntat fem månader över tiden på att få sitt hjärta kontrollerat. 

Hjärtebarnen

I Andreas Ohlins svar framgår att personalen gjort det hela under avtalsenlig lunchrast och att ”spexet” inte påverkat effektiviteten eller produktionen på barnkliniken.

Han skriver också ”Jag förstår din frustration över att hela tiden bli framflyttad på grund av att barnhjärtmottagningen har haft för låg kapacitet. Jag lovar dig att vi gör allt vad vi kan för att förbättra kapaciteten på denna mottagning och just i dagarna har vi lyckats korttidsanställa ytterligare en mycket kompetent barnkardiolog hos oss för att göra en kösatsning under maj och juni.”

Såg bara åt Youtube-incidentens håll

När vi frågar Marie-Louise Forsberg-Fransson om mejlväxlingen från förra året kommer hon mycket väl ihåg den och att hon uppfattade att fokus i mejlen låg på Youtube-klippet som hade spelats in. När det gäller kapacitetsbristen och väntetiderna uppfattade Forsberg-Fransson att det inte var något uppenbart problem då eftersom verksamhetschefen svarade att han hade vidtagit åtgärder.

Åtgärden som beskrevs i mejlet var att de skulle ta in en kardiolog på korttid, följde du upp senare hur det gått med väntetiderna?

– Nej, om verksamhetschefen inte har uppmanat mig på något annat vis än en kopia på ett brev och att han dessutom svarar att han vidtagit åtgärder så förstod jag inte att det var något större problem, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson.

Togs upp redan 2012

Barnkardiologen som togs in tillfälligt hade också effekt på väntetiderna under hösten 2015. Köerna kortades men har alltså blivit långa igen framför allt under hösten i år. Att köerna varit långa även tidigare och att sjukvårdspolitikerna informerats om det framgår också av ett ärende som behandlades i dåvarande nämnden för somatisk specialistsjukvård redan 2012.

Läs mer: Hjärtsjuka Alicia fick vänta mer än ett år över tiden på kontroll

Flera föräldrar till barn med hjärtfel påtalade dels i ett brev dels i ett medborgarförslag allvarliga brister i vården för hjärtsjuka barn och krävde mer resurser till vården av dem. Det handlade till exempel om långa väntetider och svårigheter att komma i kontakt med sjuksköterska och hjärtläkare. Marie-Louise Forsberg-Fransson satt inte i den nämnden och kommer inte ihåg svaret på medborgarförslaget.

– Men däremot vet jag att vi under tre år efter det förstärkte med ganska rejält med pengar till barnkliniken. 

Kommer du och politiken följa upp hur det går med väntetiderna på barnklinken framgent?

– Absolut. I verksamhetsbudgeten som snart ska tas i fullmäktige har vi skrivit ett särskilt uppdrag om att vi vill ha bättre uppföljning och återrapportering överhuvudtaget, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson (S).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hjärtebarnen

Mer i ämnet