”Det är ju rent skvaller man har registrerat”

Uppdaterad
Publicerad

Hyresgästföreningen är kritisk till Stångåstaden efter SVT:s avslöjande om att det kommunala bostadsbolaget i Linköping under flera år registrerat känsliga uppgifter om sina hyresgäster.

Det var igår som SVT kunde berätta hur Stångåstaden sedan flera år har sparat känsliga uppgifter om sina hyresgäster i sitt interna system. Främst handlar det om hyresgästers hälsotillstånd, men även rykten om kriminalitet och spelmissbruk har antecknats.

”Rent skvaller”

– Det är ju rent skvaller man har registrerat! Diagnoser och omdömen om hyresgäster – mig påminner det om kyrkböcker från tidigt 1800-tal. Där kunde det stå sådana uppgifter, säger Björn Johansson, hyresgästföreningens ordförande i region Sydost.

Bostadsbolagen kartlägger hyresgäster

Ulf Gustafsson, Stångåstadens förvaltningschef, uppger att det SVT har hittat handlar om undantag och beklagliga misstag i arbetet. Men SVT:s granskning kan visa på ett hundratal känsliga uppgifter.

Klipper och klistrar

En orsak som Stångåstaden uppger är att personalen ofta klipper och klistrar in hela mejl från hyresgästerna, och då kan det komma med även en del ”olyckliga uppgifter”. 

Björn Johansson tycker att det här är ytterst integritetskränkande.

– Det kan ju hända att man får svårt att få en lägenhet på grund av grannars skvaller.

Används inte 

Men enligt Ulf Gustafsson har bostadsbolaget ingen användning för de här uppgifterma.

– Nej, de används inte alls, säger han.

Men ändå skriver ni in dem?

– Ja vi koperar in dem.

Det tycker Björn Johansson låter märkligt.

– Då är det väl ännu dummare att man registrerar dem, säger han. 

Ska hanteras annorlunda

Ulf Gustafsson menar att det ofta är kunderna själva som propsat på att uppgifter om sjukdomar och hälsotillstånd ska antecknas för att man till exempel vill ha en läghenhet på ett annat våningsplan.

Men framöver ska känsliga uppgifter om hyresgäster hanteras på ett annat sätt, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bostadsbolagen kartlägger hyresgäster

Mer i ämnet