Frågan om ett utökat båtliv i Eskilstunaån mellan Mälaren och Hjälmaren är knappast ny. Ända sedan allt fler broar började byggas runt 1950 har röster höjts för att anpassa broarna och brobyggandet. Båtlivet i Torshälla sträcker sig hundratals år bakåt i tiden. 1860 invigdes till exempel slussen som då var infarten till Torshälla kanal, som så småningom ledde in till industrierna i centrala Eskilstuna.
Båtägare får ta bussen istället
Idag kommer de flesta båtar dock inte längre än till slussen, då det inte är lönt att fortsätta på grund av broarna nedströms. En av de som stannat men gärna hade åkt längre är Jürgen Gimpel från Västerås.
– Javisst, vi ska ju ta bussen nu istället och åka in till Eskilstuna, säger han.
Fick såga av skorstenen
Hans Rosén är ordförande i föreningen Ångslupen Gerda och har i många år varit engagerad för ett mer utvecklat båtliv i Eskilstunaån. På 1800-talsbåten Gerda har man till exempel fått såga av skorstenen för att kunna köra sommarturerna mellan Näshulta och Eskilstuna under broarna.
– Den vattenspegel vi har här inne i Eskilstuna är ju närmast unik och värd att bevara, säger Hans Rosén.