Drömmen blev sann

Publicerad

Martin Nordling utbildade sig till biolog. Men arbetsmarknaden såg inte helt ljus ut. Då förverkligade han sin pojkdröm. Och blev lokförare.

– Visst är det delvis en pojkdröm. Men du måste trivas med dig själv. Tycker man det är jobbigt att vara ensam, då ska man nog välja ett annat yrke, säger han.

”Fritt och självständigt”

I 14 år har Martin Nordling arbetat som lokförare. I dag är han anställd av Tågab i Kristinehamn.

#mittjobb

– Det bästa med jobbet är att man får komma ut, man får se mycket, följa naturens årstidsväxlingar, se djur och kanske komma till orter som du aldrig skulle få se annars. Det är fritt och självständigt.

Han säger att nackdelarna med jobbet är att han är borta mycket, oregelbundna arbetstider och en hel del nattjänstgöring.

– Just nattkörningen är inget jag tycker är jätteroligt, säger han.

Men i stort sett trivs han med jobbet. Och han säger att det är goda framtidsutsikter för den som väljer att utbilda sig i yrket.

– En stor del av lokförarna är födda på 50-talet, många av dem närmar sig pensionsåldern så inom några år kommer det att behövas väldigt många lokförare, säger han.

Beredd på det mesta

Han tycker att lönen är helt okej, cirka 32 000 kronor i månaden plus ett antal lönetillägg.

Han säger att som lokförare får man vara beredd på att det händer saker.

– Allt går inte alltid på räls.

Många lokförare har till exempel varit med om att köra ihjäl människor som kommit ut på spåret.

– Att köra ihjäl djur hör till vardagen och jag har varit nära att köra ihjäl människor. Men hittills har jag klarat mig. Men det är något som alltid är närvarande, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#mittjobb

Mer i ämnet