Ilska när trafikpoliser blir närpoliser

Uppdaterad
Publicerad

Det riktas kritik mot polisens omorganisation. Nu senast när trafikpolisen ska bli lokalpoliser.

Runt om i landet har trafikpolisen i dagarna fått beskedet att deras organisation som den ser ut idag kommer att läggas ned. Istället kommer de att inordnas under de lokala polisområdena.

”Definitiva dödsstöten”

Trafikpolisen har nedprioriterats under många år, Från 1500 anställda på 80-talet till nu 432 och när de nu blir en resurs i den lokala polisens arbete upplevs det på många håll som den definitiva dödsstöten. Nu kommer de kvalificerade kontrollerna av tung trafik och annan trafik att ställas mot andra polisuppgifter och då prioriteras trafikarbetet bort, menar de.

Trafikpolisen

– Det vi är bekymrade för är att vi blir en polisresurs som får göra annat än vad vi främst är utbildade för. Vem ska då upprätthålla respekten för lagarna längs landets vägar, undrar Pär Andersson, trafikpolis i Sundsvall.

43 bevakar halva Sverige

Bara under de senaste fem åren har antalet anställda inom trafikpolisen minskat med en tredjedel i norra Sverige. Idag är det 43 poliser och bilinspektörer kvar som ska klara det kvalificerade trafikarbetet i de fyra nordligaste länen, en yta motsvarande drygt halva Sverige.

Polisforskaren Stefan Holgersson tillhör de som är kritisk till dels neddragningarna inom trafikpolisen, dels till polisens nya organisation. Han beskriver organisationsförändringarna som en ”kuliss” som framstår som bra på pappret, men inte i verkligheten.

Jaga ”buskörare”

I sin nya organisation betonar polisen närhet till medborgarna och medborgarinflytande över polisarbetet. Att lägga resurser på att jaga ”buskörare” i villakvarteren behöver nödvändigtvis inte vara det bästa sättet att använda trafikpolisen, menar Holgersson.

– Polisen har valt en organisationsform som är väldigt problematisk om man ska bedriva trafiksäkerhetsarbete eftersom det behövs personer som är fokuserade på just trafiksäkerhetsarbete för att det ska bli bra. Polisledningen säger ju att alla poliser ska jobba med allting och det säger sig självt att det blir svårt att jobba med allting för då blir det ju någonting som man inte jobbar så mycket med.

– Det är egentligen bara ett typfall på en kuliss som polisen skapar för att det ska se bra ut, säger Holgersson.

Ny chef beredd lyssna

Ny chef för trafikpoliserna i Sundsvallsområdet är lokalpolisområdeschefen Josef Wiklund. Han medger öppet att han inte är insatt i trafikpolisens arbete men att han är beredd att lyssna på sina nya medarbetare.

– Här i Medelpad är det vanligt att trafikfrågor lyfts upp av medborgarna som ett aktuellt problem och då känns det också tryggt ha den kompetensen och de specialisterna i min organisation. För mig känns det främmande att de inte ska få jobba med det dom kan bäst, säger han.

Fortfarande oklarheter

Samtidigt medger Josef Wiklund att det fortfarande finns många oklarheter i den nya polisorganisationen. Först 2016 väntas ny organisation och nya arbetsmetoder ha satt sig, och det är just dessa oklarheter som oroar trafikpoliser runt om i landet.

– Det står ju polis på våra kläder så självklart ska vi göra vår del, säger trafikpolisen Pär Andersson. Men vi är trafikpoliser och har gått utbildningar för att jobba med trafik. Det är det vi kan bäst och det är det vi vill fortsätta med.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafikpolisen

Mer i ämnet